Explore together: Ontmoetingsdag Lerarenopleidingen EhB x VUB
Op vrijdag 6 juni nodigen de lerarenopleidingen van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) je uit op de VUB-campus in Etterbeek voor een dag vol uitwisseling, inspiratie en ontmoeting. Tijdens Explore Together 2025 ontdek je hoe student-leraren praktijkonderzoek koppelen aan actuele onderwijsvragen, neem je deel aan boeiende inspiratiesessies en ontmoet je collega’s en onderwijspartners op de onderwijsmarkt.
De dag start met een gezamenlijke introductie, gevolgd door presentaties van praktijkonderzoeken die in het teken staan van innovatie, diversiteit en samenwerking in onderwijs. In de namiddag krijg je de kans om zelf te kiezen uit een reeks inspiratiesessies rond technologie, motivatie, AI, videoreflectie, ruimtegebruik in de klas en competentiegericht leren met portfolio’s.
We sluiten de dag af met een netwerkmoment en receptie, een ideale gelegenheid om nieuwe connecties te leggen en het schooljaar feestelijk te beëindigen.
Ontmoetingsdag: Explore Together 2025
🗓️ Dagindeling
Tijdstip | Activiteit | Locatie |
---|
08:30 | Onthaal | Braemgebouw – Gebouw M (rectoraat) |
09:00 | Introductie | Braemgebouw – Gebouw M (rectoraat) |
09:45 | Presentaties praktijkonderzoeken – Deel 1 | Learning and Innovation Center (LIC) |
11:30 | Inspiratiesessies (keuze uit 6 sessies) | Learning and Innovation Center (LIC) |
🔍 Inspiratiesessies
Sessie | Titel & Spreker | Omschrijving |
---|
1 | Technologie in de klas en het ABC van motivatie Tobe Baeyens (EhB) | Ontdek hoe digitale tools autonomie, betrokkenheid en competentie kunnen versterken en hoe blended learning studenten écht engageert. |
2 | Videoreflectie: zie jezelf in actie en groei als leerkracht Heidi Depraetere & Jördi Kostov | Verken videoreflectie als krachtige tool om je lespraktijk te analyseren, verbeteren en delen met collega’s. |
3 | GenAI in de klaspraktijk Marijke Van Vlasselaer (VUB) | Hands-on met generatieve AI: tools, toepassingen en reflectie op kansen en uitdagingen in onderwijs. |
4 | De fysieke en digitale ruimte als ‘derde leraar’ Jo Tondeur (VUB) | Leer hoe het DTALE-model fysieke en digitale leeromgevingen verbindt om krachtige onderwijsruimtes te creëren. |
5 | “Grip op groei” – competenties volgen via portfolio’s Ronny Merken | Gebruik portfolio’s als krachtige evaluatie- en reflectietool binnen STEM-onderwijs en daarbuiten. |
6 | Erfgoedwandeling op de VUB-campus Erfgoedgids | Ontdek het unieke architecturale erfgoed van de VUB-campus tijdens een gegidste wandeling. |
📌 Vervolg van de dag
Tijdstip | Activiteit | Locatie |
---|
12:30 | Lunch | Learning and Innovation Center (LIC) |
13:30 | Presentaties praktijkonderzoeken – Deel 2 | Learning and Innovation Center (LIC) |
15:45 | Onderwijsmarkt & Receptie | Braemgebouw – Gebouw M (rectoraat) |
17:00 | Einde programma | – |