EhB en VUB-eredoctoraat voor An Druyan

tot
Waar?
De Munt, Brussel

De Erasmushogeschool Brussel en de Vrije Universiteit Brussel overhandigen een eredoctoraat aan Ann Druyan. Zij nodigen u van harte uit op de plechtige uitreiking van dit eredoctoraat op woensdag 18 maart om 19u30 in De Munt in Brussel.

Ann Druyan is een Amerikaans schrijfster en producent van programma's over kosmologie en wetenschapspopularisering. Ze was gehuwd met kosmoloog en wetenschapscommunicator Carl Sagan die in 1996 overleed. Ann Druyan was destijds creatief directeur voor het NASA Voyager Interstellar Message Project. Het was via Voyager 1 dat Carl Sagan de intussen beroemde foto van de Pale Blue Dot liet maken. Dat is een foto van de aarde, genomen vanop zes miljard kilometer. Op die afstand is de aarde niet veel meer is dan een heldere stip ter grootte van een pixel. Sagan besefte de iconische waarde van een dergelijke foto. De foto symboliseert de enorme omvang van de ruimte en relativeert de impact die de mensheid heeft in het heelal. En benadrukt dat we geen planeet B hebben. Met dit in het achterhoofd blijft Ann Druyan zich inzetten voor wetenschapspopularisering. Het is haar overtuiging dat als meer mensen geïnteresseerd geraken in wetenschap, we tot een betere en meer kritische samenleving zullen komen.

EhB en VUB zijn trots om Ann Druyan als eredoctor te verwelkomen en kijken er naar uit om samen met u dit uitzonderlijke moment te beleven in De Munt.

De andere eredoctores zijn Pierre Kompany (samen met Brussels Parlement), William Kentridge (samen met UGent en University of the Western Cape) en het duo Antoni Ribas en Thierry Boon Falleur (samen met UZ Brussel).