Studenten voedings- en dieetkunde in buitenland

Wat verder op stage

Onze laatstejaarsstudenten Voedings- & Dieetkunde lopen in het tweede semester stage. De ene gaat met de bus en de andere met de fiets, maar voor sommigen mag het net iets verder zijn.

De jungle van Suriname

Studente Axelle Pieri loopt stage in het Diakonessenziekenhuis in Paramaribo (hoofdstad van Suriname) als diëtiste in spe. Haar takenpakket bestaat zowel uit het klinische gedeelte als consultaties. Dat verloopt heel anders dan in België: “Alles verloopt hier nog op papier. Denk maar aan patiëntendossiers, verpleegingsrapporten, voedingsschema’s,… Er wordt ook bij de eerste consultatie meteen voedingsadvies en een voedingsschema meegegeven. Dat komt omdat patiënten nu eenmaal niet het geld hebben om nog een tweede keer op consultatie te komen. Vaak willen ze niet betalen enkel voor een intake zonder adviezen.”
Naast de stage heeft Axelle ook heel wat andere dingen te doen in Paramaribo: “Het is hier echt de stad van de stagiaires. Zelf woon ik in een huis met 15 andere stagiaires. We zijn één grote gemeenschap waardoor ik me snel thuis voelde.”
Vervelen doet Axelle zich allerminst, zo ging ze al quad rijden, zeeschildpadden spotten, bootvaren, wandelen in de jungle, berg beklimmen,… Een enorme verrijkende ervaring: “Suriname is zeker een land waar ik me als diëtist maar ook als persoon heb kunnen ontwikkelen.”

Aan de kust bij de Noorderburen

Iets dichter bij huis is Rosie Vanroy aan de slag: “Ik loop stage in de Haagse Hogeschool. Die ligt in het centrum van Den Haag. Een erg leuke studentenstad, vlak aan de zee.”
Rosie loopt er een onderzoeksstage: “Ik sta onder andere in voor de opmaak van een enquête en de analyse van de verworven gegevens. Naast onderzoek, neem ik ook antropometrische metingen af. Ik zit samen met studenten uit Nederland, Rusland en Ierland. Dat maakt deze stage een unieke ervaring.”

Het land van de gastvrijheid

In Senegal vinden we Sien Ponnet en Ilka Blancquaert. Zij lopen er een klinische stage in het diabetescentrum Marc Sankale: “We zijn hier aan het werk binnen het educatieteam. Dat is echt een vrolijke en geëngageerde bende. Als deel van onze stage, voeren we consultaties uit en helpen we mee met de werking van diabeteseducaties. Om lokale gerechten te leren kennen, deden we een uitstapje naar de plaatselijke markt. Tijdens wereldobesitasdag hield ons centrum een sensibiliseringscampagne waarbij er onder andere fruit werd uitgedeeld aan patiënten en personeel.” Na de werkdag is er ook tijd voor ontspanning. Zo ontdekten ze bijvoorbeeld Dakar, de hoofdstad van Senegal, het land van de Teranga (gastvrijheid).

Studenten voedings- en dieetkunde in buitenland