kunstenaar-leerkracht
Persbericht

Twee nieuwe Brusselse lerarenopleidingen stomen kunstenaars klaar voor job als leerkracht

Het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS, de twee Schools of Arts van de Erasmushogeschool Brussel, pakken in september 2019 uit met nieuwe educatieve opleidingen die kunstenaars opleiden tot leraar. De Verkorte Educatieve Bachelor Musical richt zich op afgestudeerden Musical, de Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten richt zich respectievelijk op Masters in Muziek en Drama. Op 22 mei houden ze een infosessie in Cinema RITCS.

De Verkorte Educatieve Bachelor Musical wordt als een flexibel leertraject van 60 studiepunten uitgewerkt dat in één of meerdere studiejaren kan worden gevolgd. Deze opleiding is uniek in Vlaanderen en biedt de afgestudeerden Musical de kans om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan, zowel in het deeltijds kunstonderwijs als het secundair onderwijs.

De Educatieve Master Muziek en Podiumkunsten richt zich op de afgestudeerde masters in de Kunsten die eveneens hun carrière op het podium willen aanvullen als kunstenaar-leraar. De opleiding bestaat uit vier trajecten die in één of meerdere jaren kunnen worden gevolgd, zodat een artistieke ontplooiigeersng naast de lerarenopleiding mogelijk blijft: een ideale combinatie van werken en leren.

Voor het domein Muziek wordt de huidige Specifieke Lerarenopleiding Muziek (SLO) door de Educatieve Master Muziek vervangen. Nieuw is echter de uitbreiding naar Musical en Drama. Voor deze studenten bestond er immers nog geen vakopleiding die hen voorbereidde op een job als kunstenaar-leraar.

Samenwerking RITCS en Conservatorium

De samenwerking tussen het RITCS en het Conservatorium wordt beschouwd als een verrijking omdat studenten hun eigen vakkennis, ervaringen en passie delen met collega’s uit de andere domeinen. Naast de gezamenlijke vakken zijn er specifieke vakdidactieken per domein. Onderzoek wordt in deze educatieve masteropleidingen fors gestimuleerd.

De twee nieuwe educatieve opleidingen slaan een brug tussen theorie en praktijk. Het geeft de kans om te experimenteren in het onderwijs zelf en in de bredere culturele en sociale sector. Het theoretisch kader wordt steeds gekoppeld aan de artistieke onderwijspraktijk. Studenten ontwikkelen ook een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

De nieuwe educatieve kunstopleidingen gaan van start in september 2019.  Geïnteresseerden kunnen er alles over vernemen tijdens de infosessie op 22 mei, van 19u30 tot 21u30 in Cinema RITCS

De Erasmushogeschool Brussel richt trouwens vanaf september 2019 eveneens voor het eerst de Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs én de Educatieve Graduaatsopleiding in.

Meer info:

Podiumkunsten-Drama: RITCS, Jan Geers, jan.geers@gmail.com.

Muziek en Musical: Koninklijk Conservatorium Brussel, Luk Bastiaens, luk.bastiaens@ehb.be en Ruth Rondas, ruth.rondas@ehb.be.

• Infosessie Educatieve Opleidingen RITCS-KCB: 22 mei 2019, 19u30, Cinema RITCS, A. Dansaertstraat 70, 1000 Brussel.
  • KCB houdt een bijkomende infosessie op 27/5/2019. Meer op de website.