Maxime Simon winnaar Belgodyssee-wedstrijd

Studenten Journalistiek scoren in Belgodyssee

Maxime Simon, student aan de bacheloropleiding Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel was één van de winnaars van de Belgodyssee-wedstrijd. Hij kreeg zijn prijs in het koninklijk paleis van Brussel in aanwezigheid van koning Filip.

De Belgodyssee-wedstrijd werd in 2005 gelanceerd op initiatief van de VRT en de RTBF in samenwerking met het Prins Filipfonds, Editions de l’Avenir, Metro en met de steun van de Kanselarij van de Eerste Minister. Deze jaarlijkse reportagewedstrijd bevordert de samenwerking tussen jonge journalisten in spe uit de verschillende Gemeenschappen van België. Elk jaar worden teams gevormd van telkens een Vlaamse en een Waalse laatstejaarsstudent Journalistiek of Communicatie. De studenten gaan twee weken aan de slag en maken reportages voor radio en print. Dit jaar was het thema van de Belgodyssee-wedstrijd 'jonge ondernemers'.

Twee studenten van de opleiding bachelor Journalistiek van de Erasmushogeschool Brussel overleefden in oktober de preselecties.  Kevin Meyvaert werd gekoppeld aan Noémie Lins en Maxime Simon vormde een duo met Delphine Gheysen. Dat laatste duo won de prijs voor de beste samenwerking. Zij kregen van Brussels Airlines een ticket voor een Europese bestemming naar keuze.

Tijdens de prijsuitreiking in het koninklijk paleis in Brussel werden alle laureaten gefeliciteerd door koning Filip. Na de proclamatie mochten ze ook met hem op de foto.

Ook de winnares van vorig jaar, onze oud-studente Roxanne Dupont, was van de partij als gastpresentatrice. Zij loopt momenteel een betaalde stage van zes maanden bij de VRT, haar Belgodyssee-prijs.

"We zijn als opleiding bijzonder fier op Maxime en Kevin", zegt opleidingshoofd Patrick Pelgrims. "Niet alleen omdat we een van de prijzen wonnen, maar vooral omdat ze bij de zestien finalisten hoorden. Laureaten van de wedstrijden hebben altijd een streepje voor als ze gaan solliciteren. Ik wens hen nog fijne maanden toe op onze campus en een schitterende carrière als journalist."