IoT, EhB, CO2 sensoren, campus Kaai, campus Jette

Studenten IoT installeren CO2 sensoren op campus Jette en campus Kaai

Slimme campussen

Onze campussen in Jette en Anderlecht worden weer een beetje slimmer. Dit keer zijn het niet de studenten die slimmer worden, maar de lokalen.

Studenten van ons graduaat Internet Of Things, installeren momenteel CO2 sensoren op deze campussen. Het zijn slimme sensoren die naast de CO2- concentratie, ook de temperatuur en de luchtvochtigheid gaan monitoren.
Het is een uitstekende kans voor de studenten om hun opgedane kennis en vaardigheden in te zetten om de campussen veiliger en slimmer te maken.
Op elke sensor staat een QR-code zodat iedereen op elk ogenblik de waardes van de sensor kan mee volgen. Naast de QR-code bevat elke sensor ook LED-lampjes. Deze functioneren als een verkeerslicht bij overschrijding van de drempels.

De sensoren zijn daarnaast gekoppeld aan een dashboard. Wanneer een bepaalde limiet CO2-concentratie overschreden wordt, krijgt de onthaalmedewerker een melding en kan zo de betrokken docent verwittigd worden.
De studenten kozen samen met de docenten na een marktonderzoek voor hoogwaardige NDIR-sensoren (detectie met infrarood). Ze hebben nl. een autokalibratie functie en een laag stroomverbruik.
Een ander groot voordeel aan het gebruik van deze sensoren, is dat ze constant monitoren. Op die manier kan je onder andere de temperatuur en luchtkwaliteit gaan analyseren en tot betere beslissingen komen.

IoT