Journalistiek en multec

Samenwerking Journalistiek en Multimedia & Communicatietechnologie met knap resultaat

Een opmerkelijke samenwerking aan EhB werd deze week gepresenteerd aan de examenjury: de studenten Journalistiek en Multimedia & Communicatietechnologie (Multec) hebben samen een tiental apps gerealiseerd die het journalistenberoep moeten vereenvoudigen. Beiden groepen krijgen punten op hun eigen vakgebied. Gerealiseerd door de eerste- en de tweedejaarsstudenten zijn die apps stuk voor stuk digitale toolboxen voor ‘journalisten-in-nood’.

Het is de bedoeling om één of meerdere apps volgend academiejaar aan de praktijk te toetsen tijdens de workshops ‘Smartphonejournalistiek’ en bij de journalistieke productie in de leerlijn International Experience. Het plan is bovendien om uit te pakken met de eerste digitale toolkit voor journalisten, nadat we in 2012 ook al uitpakten met het eerste Vlaamse basisboek Journalistiek (Ria Goris & Guy Delforge). Nu al is er interesse van de Vlaamse Vereniging van Journalisten en van persagentschap BELGA. Algemeen Hoofdredacteur Hans Vandendriessche kwam tijdens het productieproces op campus Kaai kennismaken met de apps.

Enkele screenshots van de ontwikkelde apps

beeldschermen apps