KCB

Renovatie van het conservatorium

Tegen 2028 krijgt ons conservatorium een complete metamorfose. De gebouwen van het KCB en haar Franstalige tegenhanger worden gerenoveerd en aangepast aan de moderne noden. Onze studenten Muziek zullen dan kunnen genieten van extra muziekklassen, twee nieuwe concertzalen en een optimaal werkende bibliotheek.

De gebouwen van het conservatorium, gebouwd in de periode 1872-1876, zijn volledig uitgeleefd. Zo'n verouderde infrastructuur is geen ideale studieomgeving en hun staat bedreigt zo ook de waardevolle instrumenten en de sublieme bibliotheek. Het renovatieproject moet komaf maken met deze situaties. Niet minder dan 5 ministers zijn betrokken in dit dossier, reden waarom de renovatie zo lang op zich heeft laten wachten. De kosten worden geschat op ongeveer 75 miljoen euro (15 miljoen Beliris, 20 miljoen federale Regie der Gebouwen, 20 miljoen van elke gemeenschap).

Top onderwijsinfrastructuur

Om tegemoet te komen aan het stijgend aantal studenten is een uitbreiding met een nieuwbouw noodzakelijk. In dit nieuwe gebouw worden masterclasses, twee nieuwe zalen en een ondergrondse bewaardepot ondergebracht. De muziekklassen hebben een performante en aanpasbare akoestiek. Door de aanpasbare akoestiek hebben de klassen een zeer grote flexibiliteit in gebruik. In de nieuwe bibliotheek kunnen de studenten studeren, het is het kloppend kennishart van het conservatorium. Daarnaast wordt de uitgebreide collectie van historische partituren en artefacten in een nieuwe ondergrondse depotruimte in ideale omstandigheden bewaard.

De werken starten in 2024. Tijdens die periode kunnen de studenten terecht in de lokalen op de Kleine Zavel en wijken ze uit naar de andere campussen van onze hogeschool in Brussel.

De verhalen van piano's waarvan de poten door plafonds zakten zijn helaas niet uit de lucht gegrepen.

Jan D'haene
directeur KCB

Twee nieuwe concertzalen

De kamermuziekzaal heeft een vaste opstelling met tribune en biedt plaats aan 150 toeschouwers. Gordijnen maken een variabele akoestiek mogelijk. Hoog in de ruimte brengen ramen natuurlijk daglicht naar binnen, ideaal voor repetities overdag.

Tussen de grote concertzaal en de artiestenloges wordt de repetitiezaal strategisch ingebed in de site. De zaal heeft een zeer grote vrije hoogte en maakt veel volume. Verschuifbare houten wandenbekledingen in combinatie met geluidsabsorberende gordijnen garanderen een variabele ruimte-akoestiek. De repetitiezaal heeft twee grote ramen die uitgeven op de tuinen.

KCB