Europees Talenlabel 2019

Onderzoeksproject Meertaligheid van Kenniscentrum Urban Coaching & Education wint Europees Talenlabel 2019

Het Europees Talenlabel is een initiatief van de Europese Commissie ter bevordering van het vreemdetalenonderwijs in de lidstaten van de Europese Unie. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt. Het onderzoeksproject "Meertaligheid als troef voor krachtig onderwijs in de grootstad" van ons Kenniscentrum Urban Coaching & Education hoorde bij de laatste 4 laureaten.

Op 26 september '19 vernam onderzoekster Anouk Vanherf dat zij naar huis mag met de hoogste geldprijs. Het onderzoeksproject wil de aanwezige taaldiversiteit in de grootstedelijke onderwijscontext optimaal benutten en inzetten in het leerproces van meertalige kinderen. Anouk en haar team gaan na hoe EhB als Brusselse lerarenopleiding de aanwezige taaldiversiteit bij de eigen studentenpopulatie kan benutten om het curriculum nog meer af te stemmen op de grootstedelijke onderwijscontext.

In Vlaanderen wordt het Europees Talenlabel jaarlijks uitgereikt door Epos vzw. Dankzij deze prijzen kan Epos innovatieve initiatieven op het vlak van talen identificeren en extra onder de aandacht brengen. Deze prijzen geven niet alleen erkenning aan hetgeen mensen en organisaties ondernemen rond talen, het is ook de bedoeling dat de genomineerden en de prijswinnaars inspiratie bieden aan iedereen die bezig is met het leren van talen en taaldiversiteit.

Meer over de prijs lees je op deze pagina.