Airbnb
Verhaal

Onderzoek: Waar is een reiziger naar op zoek wanneer hij een Airbnb boekt?

In onze serie rond Airbnb kwamen de disruptieve en wettelijke aspecten reeds aan bod. Deze keer zoomen we in op de reiziger. In 2019 vierde Airbnb een half miljard (!) gastenverblijven en 150 miljoen gasten. Dat is duidelijk: een aanzienlijk deel van de reizende bevolking is op zoek naar Airbnb.

Waar is dat deel van de reizende bevolking naar op zoek wanneer hij of zij een Airbnb boekt? Eerst en vooral: ‘een Airbnb’ bestaat niet. Want wat is dat eigenlijk, ‘een Airbnb’? Wie een kijkje neemt op Airbnb.com, kan in één oogopslag zien dat je tussen van alles kan kiezen: woonboten, hutjes op het strand, kastelen, boomhutten, luxueuze appartementen, gezellige huisjes in het centrum van de stad. Maar ook hotels, B&B’s en hostels bieden kamers aan. Elke logiesverstrekker kan dus ‘een Airbnb’ zijn. Overal ter wereld. Letterlijk, overal ter wereld. Want Airbnb biedt accommodaties aan in 191 landen.

In 2019 voerden wetenschappers Cheng en Jin waardevol onderzoek naar de motieven van de Airbnb-gebruiker. Daaruit blijkt dat, wie een verblijf via Airbnb boekt, vooral op zoek is naar een accommodatie die in een unieke en lokale buurt gelegen is. Huishoudelijke toebehoren, waardoor de toerist zelf kan koken en wassen, zijn een plus. Het financiële plaatje is mooi meegenomen. Een huis huren via Airbnb is meestal goedkoper dan een hotelverblijf. Maar bovenal staat authenticiteit centraal. De toerist wil zich een local voelen en hecht veel belang aan interactie met de lokale host.

Live like a local 

De toerist is dus op zoek naar een authentieke ervaring. En daar knelt het schoentje. Airbnb accommodaties zijn lang niet altijd authentiek. Wie al eens een verblijf via Airbnb geboekt heeft, zal kunnen beamen dat hij/ zij niet altijd in contact komt met de lokale host. De sleutel ligt vaak verstopt onder een deurmat of in een kluisje. Het bedrijf is de laatste jaren al verschillende keren aangeklaagd geweest omdat investeerders en grote bedrijven appartementen en huizen opkopen en opknappen met als enige doel ze via Airbnb te verhuren. Dit is niet langer het oorspronkelijke concept van home-sharing waar het in 2007 allemaal mee begon. Integendeel, Airbnb wordt een commercieel gegeven en het consument-tot-consument gegeven gaat hierdoor grotendeels verloren.

Daarenboven is een verblijf boeken via Airbnb niet altijd zo duurzaam als men denkt. Reizigers vinden Airbnb duurzaam omdat er geen hotelgebouwen moeten bijgebouwd worden. Er wordt gebruik gemaakt van onbenutte ruimte. Maar wanneer er appartementen opgekocht worden om te verhuren via Airbnb, en niet aan particulieren, kan er geen sprake zijn van duurzaamheid.

Het lijkt alsof Airbnb hier geen graten in ziet. Co-oprichter Nathan Blecharczyk verklaarde zelfs recentelijk dat het bedrijf af wil van het alternatieve imago, het bovengenoemde ‘living like a local’-principe. Maar is dat niet hoe Airbnb destijds gestart is? Het hele ‘home sharing’-idee kent haar oorsprong in authenticiteit – tijdelijk het leven en het huis van de lokale host overnemen. Je ziet de stad door de bril van een local. Millenials, de grootste groep Airbnb-gebruikers, zijn op zk naar een ervaring die het leven van een plaatselijke bewoner benadert. Net daarom is het zo vreemd dat Airbnb zich hiervan afwendt. Nu Airbnb hotelplatforms overgekocht heeft, is het duidelijk dat men naast de ‘living like a local’-reiziger, een veel breder publiek wil aantrekken.

De sector evolueert mee

Het is geen geheim dat Airbnb het accommodatielandschap sterk hertekend heeft. Recent onderzoek van Guttentag en Smith heeft uitgewezen dat de helft van de Airbnb-gebruikerseen verblijf via Airbnb boekte als substituut voor een hotelverblijf. De hotelsector heeft ondertussen gezien dat authenticiteit belangrijk is voor de reiziger en speelt hierop in om deze reiziger terug te halen. Veel hotels hechten daarom belang aan het behalen van de Green Key, een internationaal ecolabel voor toerisme en vrijetijdsbesteding. Hotels kunnen een Green Key verdienen als ze aan de standaarden van management (personeel, administratie, communicatie, beleid), afval, energie, voeding, mobiliteit, energie en schoonmaak voldoen.

Daarnaast zijn er vandaag al heel wat hotels die werken met lokale ingrediënten, die belang hechten aan fair trade, die fietsen aanbieden om de stad te verkennen, etc. Je verblijft dan wel niet in de woonst van een local, maar dat is in veel Airbnb-accommodaties ook niet langer het geval.

Airbnb is niet voor elke trip en voor elk type verblijf de ideale accommodatie. Denk hierbij aan de zakenreiziger die veel belang hecht aan 24/7 dienstverlening, de reputatie van het hotel of de keten, het kamercomfort (dagelijkse schoonmaak, verse handdoeken, een goed bed), de vlotte wifi, de toegang tot de fitness, etc. De hotelsector kan zich differentiëren door zich te focussen op dit segment.

Het mag duidelijk zijn dat Airbnb een disruptieve invloed heeft. Ondernemende particulieren die hun persoonlijke kamer openstellen aan gasten vonden een partner die betrouwbaarheid uitstraalt. Airbnb verenigt tegenwoordig niet langer enkel deze particulieren. Integendeel, vanuit hun weloverwogen nichepositie waarbij ‘authenticiteit’ als kernwaarde gewaarborgd werd, schuift Airbnb nu langzaam maar zeker op naar een veel groter segment van de markt. Het is aan de reiziger om uit te maken of ze die authenticiteit blijven terugvinden in al de logiesformules die Airbnb nu samenbrengt

Deel dit