Journalistiek derdejaar

Mensen in Brussel, een facebookpagina met portretten door studenten Journalistiek

Studenten van de opleiding Journalistiek maken sinds enkele dagen portretten van mensen die in Brussel wonen, werken of leven. De portretten verschijnen op de Facebookpagina ‘Mensen in Brussel’.

Een proefproject voor de derdejaars

"We zien deze Facebookpagina als een proefproject", zegt Guy Delforge die verantwoordelijk is voor de sociale media van de opleiding. "Onze derdejaarsstudenten leveren momenteel de eerste portretjes van mensen in de stad, maar het is wel de bedoeling dat ook de eerste- en tweedejaars aan de slag gaan voor de pagina. We startten met de derdejaars omdat we zeker weten dat zij dit zonder probleem aankunnen. Bij hen past het maken van deze kleine, menselijke verhalen in het multimediale project Erasmix.

Drie redacties en een deadline die dichterbij komt

De studenten zijn nu met drie redacties aan het werk om een magazine, digital stories, video- en audioreportages te maken. Bij elke redactie moet er nu elke dag één student de straat op om een portretje te maken. Dat grijpt in op hun tijdsbesteding. Hoe dichter ze bij de deadline komen, hoe meer ze de dagopdracht als storend zullen ervaren, maar net daar moeten ze mee leren omgaan."

Je leert hoe je een community kan uitbouwen

Bij de eerstejaars wordt de Facebookpagina met een ander doel ingezet. "Zij leren met 'Mensen in Brussel' hoe eenvoudig het kan zijn om te publiceren op sociale media en hoe je een eigen community kan uitbouwen. Voor hen is het ook veel minder evident om op straat op iemand af te stappen en een interviewtje te doen. Ze moeten immers meteen over het privéleven van de mensen beginnen te praten."

Kom meer te weten over de opleiding Journalistiek en kom naar de infodag of schrijf je in voor de openlesdag.