Bladmuziekcollectie Openbare Omroep
Persbericht

KCB realiseert online catalogus Bladmuziek van Openbare Omroep

De catalogus Bladmuziekcollectie van de Openbare omroep (BOO) - van NIR tot VRT - met vele unieke en onuitgegeven partituren staat voor het eerst online. Dit werd gerealiseerd dankzij een driejarig erfgoedproject binnen het Koninklijk Conservatorium Brussel en met de steun van het departement Kunsten & Erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap. Tot nu toe was de collectie enkel lokaal toegankelijk op steekkaarten. Deze werden geconverteerd en leveren nu een databank met 77.000 records op. De 4000 meest boeiende muziekhandschriften werden bovendien met gedetailleerde beschrijvingen en muziek specifieke informatie verrijkt.

BOO, de Belgische muziekcollectie sinds 1930

BOO is in de jaren ‘30 van de vorige eeuw ontstaan als gebruikersbibliotheek voor de diverse muziekensembles die vanaf 1930 tot 1998 verbonden waren aan de Belgische Radio en Televisie. De vele unieke stukken van bekende en minder bekende Belgische componisten en arrangeurs maken BOO tot één van de belangrijkste Belgische muzikale erfgoedcollecties van de 20e eeuw.  BOO bevat onder meer werken van Vlaamse componisten zoals Jef Van Hoof, Louis De Meester, August De Boeck, Marcel Poot en Vic Nees.

Daarnaast neemt de jazz- en lichte muziekcollectie een bijzondere positie in: het grootste deel van deze deelcollectie bestaat uit composities en arrangementen speciaal geschreven voor de toenmalige BRT-bigband, het Festivalorkest van de BRT en het BRT-jazzorkest, in functie van live-uitzendingen op televisie of radio en studio-opnames in eigen huis. De namen van bandleiders als Francis Bay, Freddy Sunder, Bob Porter, en Etienne Verschueren doen bij de oudere generaties zeker nog een belletje rinkelen.

Digitalisering van de BOO-collectie

Het BOO-project is bovenal een digitaliseringsproject: de handgeschreven partituren uit BOO worden nu gescand om beschikbaar te stellen voor toekomstige generaties uitvoerders, onderzoekers en belangstellenden. Na het scannen worden de werken in zuurvrije mappen verpakt. Omdat het onmogelijk is om in het kader van een projectsubsidie de volledige bibliotheek te digitaliseren, is geopteerd om te focussen op de meest unieke stukken in de verzameling, nl. de muziekhandschriften. Binnen dit kader concentreert het project zich op drie genres: symfonische orkestmuziek, koorwerken en de cluster jazz en lichte muziek.

Wekelijks worden er records toegevoegd en zal de vrij te raadplegen databank verder aangroeien.  Op die manier krijgt het brede publiek toegang tot een beperkte, maar degelijk ontsloten collectie. Bovendien staan de 77.000 geconverteerde records open voor onderzoekers. In een volgende stap zullen de partituren in handschrift van de BOO-collectie die zich in het publiek domein bevinden, vrij online te consulteren zijn vanuit de catalogus.