C4S

Hoe zorgen we voor een inclusief wetenschapsonderwijs?

De educatieve bachelor Kleuteronderwijs van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) is sinds oktober 2020 betrokken bij een door de EU gefinancierd onderzoeksproject getiteld Communities for Sciences: Towards promoting an inclusive approach in Science Education, kortweg C4S.

Het team van Communities voor Sciences nodigt u uit op 27 oktober 2023 in Brussel voor het 'Disseminatie Event & Final Exhibition'. U verneemt hoe dit project is verlopen, hoe elke partner het heeft aangepakt en welke beleidsaanbevelingen uit onderzoek en implementatie naar voren worden gebracht.

De resultaten van dit grootschalige, internationale project worden voorgesteld in het Vlaams Parlement in aanwezigheid van alle buitenlandse partners. Afgesloten wordt met de presentatie van een witboek. Daarna volgt de feestelijk opening van de tentoonstelling door de kinderen van de Muziekladder die betrokken waren in het project vanuit EhB. De kinderen zijn onze VIP-gasten. Zij knippen het lint door en ontdekken als eerste de tentoonstelling. Er zullen foto's getoond worden alsook de materialen die ontwikkeld en gebruikt werden om wetenschapsonderwijs speels en inclusief te maken.

Het doel van C4S is om wetenschap voor iedereen toegankelijk te maken en zo stappen te zetten naar een breed gedragen, onderbouwd wetenschapsonderwijs en dit vanaf de kleuterschool. De partners binnen het project bevinden zich in niet minder dan 9 Europese steden, namelijk Milaan (Italië), Manresa (Spanje), Vic (Spanje), Wenen (Oostenrijk), Boedapest (Hongarije), Sofia (Bulgarije), Lund (Zweden) en Berlijn (Duitsland) en dus EhB in Brussel.

In al deze regio’s werden activiteiten op het gebied van inclusieve wetenschapseducatie georganiseerd voor kinderen en hun families om het bewustzijn van wetenschap en inclusieve benaderingen van wetenschapseducatie te bevorderen.