Graduaatsopleiding basisverpleegkunde: Een Antwoord op het tekort aan zorgpersoneel

Graduaatsopleiding basisverpleegkunde: Een antwoord op het tekort aan zorgpersoneel

Het tekort aan zorgpersoneel is een alarmerende kwestie waar de gezondheidszorgsector mee worstelt. In Vlaanderen hebben de ministers van Onderwijs en Welzijn, Ben Weyts en Hilde Crevits een innovatieve stap gezet om dit probleem aan te pakken. Op donderdag hebben ze de nieuwe graduaatsopleiding Basisverpleegkunde ingehuldigd op de campus van de Erasmushogeschool Brussel (EhB).

Drie jaar

Deze baanbrekende opleiding is speciaal ontworpen voor studenten uit het beroeps- en technisch secundair onderwijs (bso en tso), met als doel het verleggen van een steen in de rivier om het tekort aan zorgpersoneel aan te pakken. De nadruk ligt sterk op praktijkervaring in de verpleegkunde, waardoor studenten in slechts drie jaar worden voorbereid om aan de slag te gaan in de sector.

Recordtempo

Een interessant aspect van deze opleiding is het partnerschap met twintig secundaire scholen, waardoor de doorstroom van het secundair onderwijs naar deze opleiding wordt vergemakkelijkt. EhB werkt hiervoor samen met het GO! Busleyden Atheneum, die deze opleiding op onze campus en in Mechelen aanbiedt. Ondanks de oprichting van deze nieuwe graduaatsopleiding blijft de bacheloropleiding Verpleegkunde ook beschikbaar voor studenten.
Minister van Onderwijs Ben Weyts benadrukt het belang van deze nieuwe opleiding, zelfs in het licht van federale discussies over de specifieke medische handelingen die basisverpleegkundigen mogen uitvoeren. Het feit dat deze opleiding dit academiejaar van start kon gaan, getuigt van een indrukwekkende inzet van een werkgroep die in recordtempo een nieuw curriculum heeft ontwikkeld.

Praktijk

Deze gloednieuwe graduaatsopleiding biedt een unieke combinatie van praktische ervaring en academische vrijheid. Studenten zullen hands-on leren door te werken met oefenpoppen en praktijkbegeleiding aan het bed, waardoor ze optimaal voorbereid worden op het echte werk in de zorgsector.
De focus van de opleiding op jongeren uit technische en beroepsrichtingen is een slimme zet om een bredere groep studenten aan te spreken en zo het potentieel aan toekomstig zorgpersoneel te vergroten. Voor bso-studenten is het echter belangrijk op te merken dat een overgangsjaar in het secundair onderwijs vereist kan zijn voordat ze kunnen deelnemen aan deze opleiding.

De graduaatsopleiding basisverpleegkunde biedt een veelbelovende oplossing voor het dringende tekort aan zorgpersoneel in Vlaanderen. Door in te spelen op de behoeften van studenten uit diverse onderwijsrichtingen en een sterke focus te leggen op praktijkervaring, is deze opleiding een waardevolle toevoeging aan het onderwijslandschap en de gezondheidszorgsector in Vlaanderen.