Luna Biesemans student Biomedische laboratoriumtechnologie

Fantasie en wetenschap

Met je eerste boek meteen geselecteerd worden voor de prijs: ‘Beste Nederlandstalige Young Adult’. Dat overkwam Luna Biesemans uit het tweede jaar biomedische laboratoriumtechnologie. De vreemde combinatie tussen een stevige wetenschappelijke studie en de fantasiewereld uit haar boeken lijkt op zich vreemd, maar het schrijven is voor haar de ideale ontspanning.

Begonnen na het vierde middelbaar

Luna (schrijverspseudoniem: Luna Van Roosen) schreef ‘Day Dreamer’ een eerste deel van een sprookjesachtig tweeluik. Haar tweede boek ‘Night Thinker’ komt uit op 28 februari. “Ik ben beginnen schrijven in de zomer van het vierde naar het vijfde middelbaar. Oorspronkelijk was het geheel één boek. Maar nadien heb ik het in twee delen opgesplitst. Het is een ideaal verhaal voor iedereen die houdt van de boeken van Kiera Cass of de televisieserie ‘Once upon a time’. Maar dit tweeluik is zeker geen einde. Ik ga zeker verder blijven schrijven.”

Deadlines versus examens

De meeste studenten hebben met hun studies hun handen al goed vol. Maar voor Luna valt het schrijven goed te combineren met biomedische laboratoriumtechnologie: “Tussen het studeren door moet je sowieso toch wat kunnen ontspannen. Veel studenten gaan bijvoorbeeld uit. Maar aangezien ik dat nooit doe, kan ik die tijd spenderen wat ik leuk vind, en laat da nu net schrijven zijn. Het fantaseren en schrijven zelf dat gaat bijna vanzelf. Het wordt wel wat uitdagender wanneer het verhaal herwerkt moet worden. Dat is veel inspannender. Nadien komen er dan nog correctierondes bij kijken. Die brengen toch wel wat stress met zich mee. De laatste was bijvoorbeeld net een week na de eindexamens! Tijdens die examens voelde ik toch dat het moeilijker was om me te concentreren. De volgende deadline voor mijn tweede boek staat nu net voor de examens van januari gepland.”

Wetenschap of fantasie

Luna koos na haar middelbare school toch voor een wetenschappelijke studie: “Ik ben wel eerst naar het RITCS geweest voor de richting scenarioschrijven, maar dat bleek toch niet meteen iets voor mij te zijn. Het zal misschien wel vreemd klinken, maar ik hou wel van de nieuwe woorden die ik tijdens de opleiding hier leer. Zelfs tijdens lessen krijg ik af en toe een verhaalidee – dat merk je als ik plotseling als een idioot ga zitten grijnzen in de aula. Bovendien is de wetenschappelijke en realistische wereld het draagvlak voor fantasie. Denk bijvoorbeeld aan boeken als ‘Midnight Sun’, waar de ziekte ‘xeroderma pigmentosum’ een hoofdrol in speelt. Ziekten zijn zodanig fascinerend dat ze soms zelfs geromantiseerd worden in boeken. Er zijn ook veel science fiction boeken waar deze twee werelden min of meer hand in hand samengaan. Ik heb zelf ook een aantal verhalen die ik, ondanks dat ze tot de fictie zullen worden gerekend, wil overgieten met een saus van wetenschap en realisme. Nu schrijf ik bijvoorbeeld aan een paranormale Young Adult waarvoor ik, in zover dat het mogelijk is natuurlijk, een correcte historische achtergrond tracht te creëren. En, geloof het of niet, ik heb zelfs een lijstje met concept ideeën voor verhalen die zich afspelen in een laboratorium. Die zijn echter wel volledig uit de lucht gegrepen. Gelukkig!”

Stemmen

Day Dreamer is geselecteerd voor ‘Beste Nederlandstalige Young Adult’ bij de 'Thrillers and more Verkiezing Beste Boek 2019'! Dit is een grote online boekengroep.
Heb je nog geen stem uitgebracht, dan zou je Luna een enorm plezier doen door op 'Day Dreamer' te stemmen. Bovendien maakt jouw stem kans op een van de toffe mysterie pakketten!
Een leuk extra eindejaarsgeschenk?
Dus rep je naar deze link.

PS: Geïnteresseerd in Day Dreamer? Je kan Luna me altijd eens aanspreken of een kijkje nemen op haar facebook of instagram (Luna Van Roosen) of op de boekensite Hebban