Brecht Ranschaert en Pieter Van der Hoeven

Erasmusfan en oud-docent Pieter op Erasmusronde door Europa

Sinds april 2022 is Pieter van der Hoeven actief met het nareizen van Erasmus om na te gaan welke bijdrage zijn gedachtengoed in 21e eeuw kan betekenen. En niet zomaar nareizen, als een echte Nederlander doet hij dat op de fiets! Hij noemt zijn project Erasmus XXI, en schrijft er bovendien een uitgebreide blog over.

Een bezoek aan Brussel en aan onze hogeschool was zijn eerste uitstap in het buitenland, en hij heeft nog plannen om tot in Rome en Madrid te raken. Pieter ontwikkelde een fascinatie voor Desiderius Erasmus, omdat ook hij geboren is in Rotterdam, daarna school liep aan het Erasmus Gymnasium, ooit werkte aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en ook meermaals 'op Erasmus’ ging als docent aan Hogeschool Inholland. Toen het pensioen eraan kwam, vreesde hij de grote leegte. Zo kreeg hij het idee om een fietstoer te organiseren om na te gaan wat onderwijsinstellingen, die zich zelf associëren met deze humanist, doen met het gedachtegoed van zijn grote voorbeeld.

Hoe komen we sámen verder

Op 12 oktober bezocht hij onze hogeschool, en dankzij een (gefilmd) gesprek leerden we meer over zijn ervaringen. Na het lezen van de biografie door Stefan Zweig, was hij sterk onder de indruk. Zo ontdekte hij hoe deze man, die leefde van 1466 tot 1536, toen al een echte Europeaan was, die vrede en rede bij elkaar bracht.  En daar wil ook Pieter zijn steentje in bijdragen. Zo heeft hij zich afgevraagd wat Erasmus zou gezegd hebben over duurzame energie. Blijkt dat Erasmus inzette op sámen oplossingen zoeken, sámen vooruitgang boeken, en niet zozeer excuses zoeken… Erasmiaans is: hoe komen we samen verder. Een gedachte die ook EhB genegen is.

Traditioneel, en ook voor EhB, staat Erasmus voor humanisme en pluralisme. Voor Pieter Van der Hoeven ligt de klemtoon van Erasmus op de mens helpen, de ander helpen. Erasmus heeft niet per se een antwoord op alle problemen, maar wel over hoe we problemen samen moeten aanpakken.
Wist je trouwens dat zijn voornaam en achternaam hetzelfde betekenen? De naam Erasmus komt uit het Grieks en betekent de geliefde, dus hetzelfde als zijn voornaam, Desiderius, dat uit Latijns stamt.

Tijdens zijn bezoek interviewde collega Brecht hem over zijn fietsplannen en ervaringen. In de namiddag volgde hij een aantal lessen samen met onze studenten. In dit filmpje kun je het hele interview herbekijken.