ann peeters

Digital Fabrication: Have people make things

DxD's eigenste Ann Peeters is Digital Fabrication Technology Curator voor Hack Belgium. In onderstaande video legt Ann je haarfijn uit waarom de toekomst in digitale fabricatie zit.

"Digital Fabrication is een verzamelnaam voor verschillende tools en technieken waarmee je eenvoudig zélf fysieke voorwerpen kan maken via de computer. Zo kan je bijvoorbeeld zelf je eigen stoel ontwerpen, of iemand anders kan je een ontwerp van een stoel toezenden, en de computer vertaalt jou ontwerp naar machinecode en stuurt vervolgens de machines aan die die stoel voor jou gaan maken. Het resultaat: je eigen unieke stoel, perfect op maat, goedkoop en snel."

"Het grote voordeel van digitale fabricatie is dat je het aloude industriële model doorbreekt", zegt ook Arno Geens, opleidingshoofd Digital Design & Development. "Vroeger moest je éérst een idee hebben. Vervolgens vertaalt een productontwikkelaar of ingenieur je idee naar een ontwerp. Met dit ontwerp stap je vervolgens naar een fabrikant die dit in grote oplage dient te fabriceren om het economisch rendabel te maken. En dan moet een distributeur je product nog op de markt brengen zodat jij je productiekosten kan recupereren... Vandaag gaat het heel wat efficiënter én heb je zelf het hele proces in de hand. In het voorbeeld van de stoel ontwerp je deze gewoon zélf, of je downloaded een ontwerp van iemand anders, en maakt vervolgens enkel zoveel exemplaren als je zelf nodig hebt. Je hebt géén duur, complex en vervuilend productie- en distributieproces meer nodig. Efficiëntie en milieubewustheid staan dan ook voorop."

Digitale fabricatie zit in de lift. Overal zie je tegenwoordig Fablabs en Makerspaces opduiken die als moderne 'copycenters' fungeren: je stapt eenvoudigweg met je digitaal bestand binnen, en komt met je fysieke object terug buiten.
De Erasmushogeschool Brussel is mede trendsetter op dit vlak. Het Fablab van het departement Design & Technologie is één van de oudste maak-fabrieken van het land, en blijft blijvend investeren in de nieuwste technologie: o.a. lasercutters, 3D-printers, CNC-snijmachines, vacuum-vormers en soldeerstations maken dat studenten alle tools en technieken in huis hebben om zélf vernieuwende producten en diensten te bedenken, te ontwerpen én te maken.

De gloednieuwe opleiding Digital Design & Development (DxD) geeft digitale fabricatie een centrale plaats in haar curriculum. "Omdat dit nu eenmaal de toekomst is. Er is geen weg terug. En wij willen nu reeds de digitale ontwerpers van deze toekomst opleiden", zegt Arno.

Geboeid? De opleiding DxD kan je vanaf september 2018 studeren, enkel aan de Erasmushogeschool Brussel. Info over deze opleiding, en inschrijven voor de artistieke toelatingsproef kan via ehb.be/dxd