Sloveense studente vroedkunde bij EhB

Brusselse wafels in de verloskamer

Urska en Eva zijn twee studenten vroedkunde uit het Sloveense Ljubljana. Vanaf volgende week starten ze aan hun stage in het UZ Brussel en de Europaziekenhuizen. Ze lopen drie maanden stage in Brussel.

Vier jaar

In Slovenië duurt de opleiding vroedkunde vier jaar. In het vierde jaar hebben de studenten geen les of praktijk meer. Maar ze krijgen een jaar tijd om aan een soort thesis te werken. Daarnaast gaan de studenten al aan de slag als vroedvrouw/student. Eva en Urska kozen voor een stage in Brussel omdat Brussel het centrum van Europa is. Ze hopen beiden hun horizon te verbreden. Ze willen aan de lijve ondervinden hoe de vroedkunde in ons land er uit ziet.

Hele parcours

De studenten starten met een stage in de fertiliteitskliniek van het UZ Brussel. Daarna lopen ze ook nog stage op de verloskamer, de materniteit en de neonatale eenheid van de Europaziekenhuizen. Het wordt voor de studenten een boeiende ervaring. In Slovenië komen de vroedvrouwen immers niet in contact met vrouwen die zwanger willen geraken. Ook op de neonatale eenheden werken in Slovenië nauwelijks vroedvrouwen. Urska en Eva: “Het lijkt ons superboeiend om het hele traject van vrouwen te beleven. Van bij de kinderwens tot de nazorg en het verlaten van het ziekenhuis. In België hebben jullie een bredere kijk op het beroep. Belgische vroedvrouwen werken op meer verschillende afdelingen.”

Internationaal

De studenten worden door een aantal EhB-docenten begeleid op stage. Ze starten met observatiestage, en nemen langzaam aan steeds meer gecompliceerdere zorg op zich. De EhB heeft ook stageplaatsen uitgekozen die maar wat graag met buitenlandse studenten samenwerken. In de fertiliteitskliniek van het UZ Brussel werken ze bijvoorbeeld al in een internationale gemeenschap met heel wat buitenlandse artsen en buitenlandse patiënten.
Aan het einde van hun stage voorziet onze opleiding vroedkunde ook in een moment waar de Sloveense studenten samen komen met onze studenten.
Naast de verloskundige stage, hopen de studenten ook kennis te maken met de Belgische cultuur. Al worstelen ze erg met de taal: “Frans dat lukt nog een beetje. Hier en daar kan je een woord herkennen. Maar Nederlands daar verstaan we helemaal niks van. Maar het meest van al hopen we lekkere Brusselse wafels te ontdekken.”

Boek rond seksuologie

De opleidingen vroedkunde van de EhB en Ljubljana werken al meer dan 15 jaar samen. We wisselen regelmatig studenten uit. Maar we werken ook samen aan een gemeenschappelijk onderzoeksproject rond de vraag wanneer zwangere vrouwen nood hebben aan een arts of een vroedvrouw. Daarnaast schrijven beide opleidingen ook samen aan een boek rond seksuologie.

Sloveense studenten vroedkunde EhB

Ontdek onze opleiding vroedkunde. Kom langs op de openlesdag. Bezoek de infodag. Schrijf je in voor de inleefstage.