Studenten tweetalige lerarenopleiding

Tweetalige lerarenopleiding lager onderwijs uit de startblokken

De lerarenopleidingen Lager Onderwijs van Erasmushogeschool Brussel (EhB) en Haute-Ecole Francisco Ferrer (HEFF) werken vanaf dit jaar samen om tweetaligheid in hun opleiding te stimuleren. Eerstejaarsstudenten komen door middel van taalimmersie meer in aanraking met het Frans bij EhB of met het Nederlands bij HEFF. Op deze manier scherpen de toekomstige leerkrachten hun taalvaardigheid aan én krijgen ze meer inzicht in de Brusselse, grootstedelijke context. Het project start dankzij de steun van Guy Vanhengel, Minister in de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, en Faouza Hariche, schepen van onderwijs van de Stad Brussel. De eerste gezamenlijke lessen starten op 4 oktober 2017.

Veel beginnende leraren in het lager onderwijs zijn onzeker om Frans te spreken in de klas. Ze voelen zich vaak niet sterk genoeg om de mondelinge vaardigheden te beoefenen. Zeker als ze les moeten geven aan Franstalige kinderen, ontbreekt het de Nederlandstalige leraren aan zelfvertrouwen. Met het unieke tandemproject willen de hogescholen EhB en HEFF daar verandering in brengen. Bedoeling is dat studenten een betere kennis van de andere landstaal opdoen waardoor de taallessen geen groot struikelblok meer vormen. Ook lesgeven in immersiescholen en zelfs in de andere gemeenschap zullen dan tot de mogelijkheden behoren.

Tijdens het tandemproject lopen de studenten met hun teamgenoot stage in de andere gemeenschap, bereiden ze samen lessen voor of trekken ze erop uit in de stad. Bedoeling is om op een ontspannende manier buiten de schoolomgeving het taalniveau op te krikken. “We zien meertaligheid als een troef en als een meerwaarde om binnen een urbane context het beste uit de kinderen en jongeren te halen. Niet alleen de meertaligheid van de toekomstige leerkracht, maar dus ook van de kinderen in de klas. Bovendien is de grootstad een schitterend labo om rond deze competenties te werken”, aldus Frank Noten, directeur van het departement Onderwijs & Pedagogie (EhB).

Op woensdag 4 oktober gaat het tandemproject officieel van start. In het Zuidpaleis zullen de studenten met elkaar kennis maken aan de hand van enkele activiteiten waaronder een quiz en een tocht door Brussel, georganiseerd door tweedejaars van EhB en HEFF. Bezielers van het project Minister Guy Vanhengel en Schepen van Onderwijs Faouzia Hariche zullen  aanwezig zijn. Ook de docenten worden uitgenodigd voor een groepsgesprek met Piet Van de Craen (VUB), expert in immersie-onderwijs.

• 10 – 10.15 u.: onthaal van de studenten
  • 10.15 – 10.30 u.: presentatie dagprogramma en tandemproject
  • 10.30 – 11.45 u.: Speeddating. Studenten maken met elkaar kennis in de twee talen en kiezen hun tandempartner
  • 11.45 – 12.15 u.: tweetalige quiz in tandem
  • 12.15 – 12.30 u.: informatie over namiddagactiviteit
  • 12.30 – 13.15 u.: lunch en aankomst docenten EhB en HEFF
  • 13.15 – 13.45 u.: welkomstwoord door Minister Guy Vanhengel en Schepen Faouzia Hariche
  • 13.45 – 16.15 u.: studenten ontdekken tweetalig Brussel, docenten nemen deel aan een colloquium met Piet Van de Craen
  • 16h15 – 17u: terugkomst studenten en drink

Praktisch

De activiteiten vinden plaats van 10 en 12.30 uur en van 13.15 tot 17 uur in het Zuidpaleis, Fonteinstraat 4, 1000 Brussel, lokaal 360.

Meer info

Erasmushogeschool Brussel, Lerarenopleiding Lager Onderwijs