Mobiliteit

In Brussel zijn er verschillende vervoermogelijkheden waardoor het echt heel makkelijk wordt  om je te verplaatsen door Brussel. Nergens in België is het mobiliteitsnet zo uitgebreid als in Brussel.

MIVB

De MIVB is het grootste openbaar vervoersnetwerk in Brussel. Indien je jonger bent dan 25 jaar is een MIVB-schoolabonnement de goedkoopste formule. Voor maar €12 kan je je 12 maanden onbeperkt verplaatsen met metro, tram en bus in Brussel en zijn deelgemeenten. Bij je inschrijving ontvang je een attest om een schoolabonnement aan te kopen. Meer informatie, zie de website.

Daarnaast heb je het MTB-schoolabonnement, waarmee je niet alleen gebruik kunt maken van het hele MIVB-net maar ook de Brusselse stadsnetten van De Lijn, TEC en de NMBS. Als je 25 of ouder bent dan kom je helaas niet meer in aanmerking voor de studentenkorting.

Neem je af en toe ook de trein van de NMBS of een bus van De Lijn of TEC binnen het Brussels Gewest? Dan kan het Brupass-schoolabonnement voor slechts 52 euro per jaar iets voor jou zijn.
In dit artikel vind je meer informatie over de Brupass-zone.

NMBS

Kom je dagelijks met de trein naar de campus en ben je jonger dan 26 jaar? Dan voorziet de NMBS een schooltreinkaart als goedkoopste formule. Je kiest de reisweg en een geldigheidsperiode (1 maand, 3 maanden of 12 maanden), waarna je binnen de geldigheidsperiode van je treinkaart zo vaak als je wenst op die reisweg mag reizen.
Als je kotstudent bent of slechts enkele keren per week naar de campus reist, is de campuskaart een ideale formule. De prijs is afhankelijk van de afgelegde afstand. Met deze kaart kan je 5 keer dezelfde heen- en terugreis afleggen tussen twee Belgische stations binnen een periode van 49 kalenderdagen. Meer informatie kan je terugvinden op de website.

Om een campuskaart of schooltreinkaart te krijgen, moet je met je identiteitskaart en een attest van je onderwijsinstelling naar het treinstation gaan om de kaart aan te laten maken.
Ben je 26 jaar of ouder? Dan betaal je de reguliere tarieven van de NMBS en is er geen studentenkorting meer mogelijk. Raadpleeg dan www.nmbs.be om het voor jou goedkoopste tarief te zoeken.

Neem je af en toe ook de trein van de NMBS of een bus van De Lijn of TEC binnen het Brussels Gewest? Dan kan het Brupass-schoolabonnement voor slechts 52 euro per jaar iets voor jou zijn.
In dit artikel vind je meer informatie over de Brupass-zone.

De Lijn

Als je regelmatig met de bus of de tram rijdt en jonger bent dan 25 jaar kan je gebruik maken van de Buzzy Pazz. Deze pas geeft recht op onbeperkt reizen in heel Vlaanderen. De geldigheidsperiode kan je zelf bepalen (1 maand, 3 maanden, 12 maanden).

Ben je ouder dan 24 jaar en neem je regelmatig de bus? Dan is de Omnipas de goedkoopste formule. Als je slechts af en toe gebruikt maakt van de lijn, koop je best een lijnkaartje of een 10-rittenkaart.

Meer info op www.delijn.be of www.buzzy.be.

In dit artikel vind je meer informatie over de Brupass-zone.

Met de fiets

Wens je graag Brussel te ontdekken met de fiets? Dan zijn er verschillende mogelijkheden! Meer info kan je hier terugvinden: Fiets | Brik