Studeren in het buitenland

Tijdens je opleiding aan EhB kom je in contact met de wereld: je studeert toch in Brussel, de meest kosmopolitische hoofdstad van Europa. Daarbovenop kan je zelf ook naar het buitenland trekken om een semester (of academiejaar) te studeren of stage te lopen aan een partnerschool.

Mais oui, of course! Verruim je blik, versterk je talenkennis, leer nieuwe mensen kennen en maak vrienden voor het leven. Ontdek dat de wereld veel meer te bieden heeft dan je denkt en geef ook een boost aan je cv. Werkgevers weten meteen dat je over extra vaardigheden beschikt: niet alleen je talenkennis gaat erop vooruit in het buitenland, je ontwikkelt een andere blik op je vakgebied en je versterkt je zelfstandigheid, zelfredzaamheid, je doorzettingsvermogen en een rist soft skills (analytische vaardigheden, interculturele competenties, flexibiliteit en omgaan met onzekerheid …). Waarom zou je nog twijfelen!

Naar het buitenland. Hoe begin ik eraan?

In het najaar worden Go Abroad infosessies georganiseerd: je verneemt er meer over de specifieke mogelijkheden binnen jouw opleiding

• Partnerinstellingen voor studiemobiliteit en mogelijkheden voor buitenlandse stage worden voorgesteld,
  • De voorwaarden waaraan je moet voldoen om naar het buitenland te kunnen worden toegelicht;
  • Je krijg toelichting bij de verschillende beurzenprogramma’s waarop je een beroep kan doen om van financiële ondersteuning te genieten. Info daarover en de deadlines voor het indienen van een aanvraag vind je ook op de Canvascursus Go Abroad.

Erasmusgids van studenten, voor studenten

Hola, Moi

Wij zijn Yüksel en Fleur,  twee derdejaarsstudenten Communicatie. Enkele maanden geleden besloten wij het Erasmus avontuur aan te gaan, een keuze die ons leven volledig op zijn kop heeft gezet! Daarom schreven wij voor jou deze gids. Ja, je hoort het goed voor JOU. De toekomstige Erasmus student die klaar is om het avontuur aan te gaan. Dus aarzel niet langer en neem zeker eens een kijkje.

Erasmus gids - Yüksel Top & Fleur Vermeir

Het was echt de mooiste ervaring die ik in mijn leven gekregen heb en ik voel me echt helemaal gegroeid als persoon. Het is nu wel heel raar om terug te komen, ik had er graag nog paar maanden extra gebleven.

Yannick Stroobants op stage in Nicaragua
Yannick Stroobants
student Voedings- & Dieetkunde, stage in Nicaragua

Hoeveel moet dat kosten?

Een internationale ervaring heeft natuurlijk ook een kost. Hoe hoog die precies is hangt af van verschillende factoren:

• Ga je op studiemobiliteit, dan kan je een kamer huren in een studentenhome van je gastinstelling, voor een buitenlandse stage ben je meestal op de privémarkt aangewezen,
  • De levenskost in Zweden ligt een pak hoger dan bijvoorbeeld in Malta, Tsjechië of Marokko bijvoorbeeld,
  • De kostprijs voor een reis binnen Europa ligt lager dan reizen naar Suriname, Ecuador of de Filipijnen.

Beursprogramma's:

Omdat overheden studenten willen stimuleren om een buitenlandervaring op te doen tijdens hun studies kan je een beroep doen op een van de beurzenprogramma’s:

• Erasmus +, het Europese programma voor internationale mobiliteit is het grootste en bekendste. Er zijn Eramus+ beurzen voor ‘study abroad’ en ook voor ‘traineeships abroad’. Wist je dat je zelfs na je studies nog stage kan lopen met een Erasmusbeurs?
  • Brains on the Move is het actieplan mobiliteit van de Vlaamse overheid dat ook verschillende beurzen financiert
    • ASEM Workplacement Programme voorziet beurzen voor stages in een aantal Aziatische landen;
    • Generieke beurzen is een programma voor studie, stage of thesisonderzoek in landen die niet onder het klassieke Erasmus+programma vallen;
    • Priority Country Programme is een programma voor studie, stage of thesisonderzoek in een aantal landen waarmee de Vlaamse overheid prioritair samenwerkt.
    • The Washington Center biedt een semesterprogramma aan dat bestaat uit stage gecombineerd met een aantal academische seminaries
  • VLIR UOS reisbeurs is een beurzenprogramma dat stages en thesisonderzoek in een land in het Zuiden financiert;
  • Erasmus Belgica voorziet beurzen voor studiemobiliteit en stages in Franstalig België;
  • SEMP is de Zwitserse tegenhanger van het Erasmus+programma: er zijn beurzen voor studenten die een semester aan een Zwitserse unief of hogeschool studeren.

Vragen? Contacteer ons International Office