Deze opleiding start in september 2025 en loopt tot mei 2026 (4 sessie + inspiratiemoment)
Programma
Werk je met jonge kinderen en wil je dat op een participatieve manier doen en vanuit een krachtig kindbeeld?
- Module 1: Utopic thinking: welke wereld willen we voor onze kinderen en wat is de kracht van verbeelding van jonge kinderen hierin? (24 september - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
We gaan op zoek naar ‘een centrale vraag’ waarrond we het traject willen opbouwen.
- Module 2: verhalen van jonge kinderen; participatief, narratief en art-inspired luisteren naar jonge stemmen (12 november - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
Wat is een echte pedagogie van het luisteren en hoe kunnen we onszelf hierin als volwassene uitdagen en versterken
- Module 3: een andere kijk: meerstemmigheid en intergenerationeel ontmoeting (21 januari - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
Hoe brengen we stemmen van kinderen en volwassenen samen
- Module 4: Real Utopias: de stem voldoende gewicht geven (18 maart - 1 volledige dag van 9u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u30)
- Module 5: inspiratiemoment (21 mei – ½ dag)
Wat leer je
- Je leert kinderrechtenkaders kennen en zet deze in om de pedagogische relatie met kinderen te verdiepen.
- Je exploreert je eigen waarden en visie op kinderen en de kindertijd en verdiept deze in cocreatie met andere pedagogische professionals.
- Je oefent in de pedagogie van het luisteren door het inzetten van art-inspired, narratieve en participatieve manieren van in interactie gaan
- Je ervaart vanuit verwondering en in gesprek met kinderen de kracht van verbeelding en hoe deze de pedagogische praktijk kan versterken.
- Je ervaart de kracht van intergenerationeel ontmoeten en hoe vanuit meerstemmigheid kan worden gecreëerd.
- Je inspireert anderen om vanuit de aangereikte kaders participatief met kinderen om te gaan.