pedagogisch werken met jonge kinderen
Bij- en nascholing

Nar­ratieve coach­ing: duurzame veran­der­ing in de ped­a­gogis­che praktijk

Voor wie

• Voor coaches, coördinatoren, en andere professionals die werken met kinderen en hun families.
  • Voor iedereen die geïnteresseerd is in het versterken van hun professionele praktijk door middel van persoonlijke en narratieve reflectie.

Voor wie

Hoe ziet de opleiding eruit

Waarom kiezen voor narratieve coaching?

De manier waarop pedagogisch professionals werken, wordt sterk beïnvloed door hun persoonlijke perspectieven en waarden. In deze opleiding ontdek je hoe narratieve coaching kan helpen om deze waarden zichtbaar te maken en om duurzame verandering in de praktijk te realiseren. Via reflectie en dialoog leer je hoe de persoonlijke en professionele identiteit elkaar kunnen versterken en hoe je dit kan toepassen in jouw team.

Wat mag je verwachten?

In dit traject van 6 sessies werk je met Vertel ‘es, een unieke methode voor narratieve coaching die werd ontwikkeld via praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Samen met andere professionals ga je aan de slag om jouw vaardigheden als narratieve coach te verdiepen en je reflecteert op jouw rol via intervisie.

Lesgevers

Kaat Verhaeghe en Geert De Raedemaeker

Lesprogramma

De opleiding bestaat uit 6 sessies van 4 uur die telkens doorgaan op donderdag tussen oktober 2024 en mei 2025:

Sessie 1:Narratieve coaching17/10/2024
13u00-17u00
Ontdek wat narratieve coaching is en hoe het zich verhoudt tot andere vormen van coaching.
Sessie 2: Vertel ‘es14/11/2024
13u00-17u00
Leer werken met de Vertel ‘es methode en pas deze toe in jouw praktijk.
Sessie 3 Thema’s exploreren12/12/2024
13u00-17u00
Ga dieper in op thema’s en waarden die de basis vormen van jouw pedagogische praktijk.
Sessie 4:Metaforen en perspectieven27/02/2025
13u00-17u00
Ontdek de kracht van metaforen en wisselende perspectieven in coachingsgesprekken.
Sessie 5Hier-en-nu in de professionele context27/03/2025
13u00-17u00
Verdiep je in de praktische toepassing van narratieve coaching in jouw werkcontext.
Sessie 6:Terugblik24/04/2025
13u00-17u00
Reflecteer op je leertraject en formuleer actiepunten voor de toekomst.

Wat leer je?

Na afloop van deze opleiding:

• Ken je de basisprincipes van narratieve coaching en positioneer je deze binnen het bredere coachingslandschap.
  • Heb je via intervisie gereflecteerd op je eigen houding en vaardigheden als coach.
  • Kan je de Vertel ‘es methode toepassen in de praktijk en gebruiken om je team verder te professionaliseren.
  • Begrijp je het belang van narratieve coaching voor het creëren van een duurzaam pedagogisch klimaat.

Waar heb je les

Campus Kanal

• Nieuwe campus
  • Vlakbij Dansaert – centrum Brussel
  • Groot terras
  • Tof studentenresto
  • Lichtrijk studielandschap
  • Modulaire klassen en veel praktijklokalen
  • Vlot bereikbaar met trein, tram, bus, fiets, step,…
  • Vlakbij toffe lunchspots, winkels en koffiebars

Studiekosten

Het inschrijvingsgeld bedraagt 500 euro (vertel ‘es doos inbegrepen in de prijs).

Vereiste voorkennis

Ervaring met coaching is aanbevolen.

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor 'Narratieve coaching: duurzame verandering in de pedagogische praktijk'? Top! Vanaf juni 2024 kan je op deze pagina van start met je inschrijving.  Je kan je inschrijving volledig online afronden, je kan langskomen op ons studentensecretariaat of tijdens onze volgende infodag.