Lesprogramma
De lessen vinden plaats op donderdag van 13u tot 20u.
Het postgraduaat is opgebouwd uit 5 modules:
Module 1: Theorie - Patiënt en cliëntgericht werken
Deze module benadert de theoretische kaders:
Inleiding
Ethiek-Moraal-recht
Ethische families
Zorg, ethiek van de zorg in instellingen, principlistische ethiek, skilled compagnionship, Presentietheorie, Diskurs-ethiek, bemoeizorg…
Deze module wordt afgesloten met een reflectieverslag op basis van de aangereikte theorie.
Module 2: Eigen positie in de ethiek van zorg en welzijn
Deze module heeft als doestelling meer duidelijkheid te brengen rond de plaats die ethiek kan en moet hebben in de instelling.
We stellen vast dat dit alles nog werkelijk in de kinderschoenen staat, alle pogingen ten spijt zowel in de ouderenzorg als in de ziekenhuizen. Er bestaat in heel wat instellingen een vorm van koudwatervrees om ethiek expliciet een plaats te geven in de dagelijkse werking.
Anderzijds stellen we vast dat er toch al heel wat instellingen inspanningen hebben geleverd om ethiek in de werking te integreren.
We gaan in deze module dieper in op
- De huidige situatie aan de hand van bestaande wetgeving, zowel federaal als op het vlak van de gemeenschappen.
- De wijze waarop instellingen ethiek haar plaats kunnen geven op verschillende niveaus: beleid, operationeel leidinggevenden, werkvloer.
- De wijze waarop ethische problemen en knelpunten kunnen aangepakt worden binnen de instellingen.
Deze module wordt afgesloten met een reflectieverslag rond de plaats van ethiek in de instelling en eventuele aanpassingen
Module 3: Methodieken ethisch overleg
In deze module wordt aan de hand van specifieke methodieken een analyse gemaakt van concrete morele situaties.
Deze module wordt afgesloten met een reflectieverslag rond de afronding van een institutioneel project
Module 4: Project
Er worden vier studiepunten voorzien voor een project. Dit project loopt doorheen de vorming en omvat de implementatie van een nieuwe praktijk binnen de instelling waar zij of hij werkzaam is. Het is niet vrijblijvend en moet gebeuren met toestemming van de instelling.
Het project wordt klassikaal voorgesteld in aanwezigheid van de medestudenten.
Lessenrooster