Bedrijfverpleegkunde
Postgraduaat

Bedri­jfsver­pleegkundi­ge

Voor wie

De opleiding Postgraduaat bedrijfsverpleegkunde is toegankelijk voor studenten met basisopleiding:

• Bachelor in de Verpleegkunde;
  • Bachelor in de Vroedkunde;

Voor wie

• Bachelor in de Verpleegkunde;
  • Bachelor in de Vroedkunde;

Hoe ziet de opleiding eruit

De opleiding tot bedrijfsverpleegkundige is belangrijk voor het verbeteren van de gezondheid en veiligheid op de werkvloer, en voor het waarborgen van de kwaliteit van het werkleven van werknemers.
De opleiding tot bedrijfsverpleegkundige is belangrijk om diverse redenen:

1. Gezondheid en veiligheid op de werkvloer: Bedrijfsverpleegkundigen spelen een belangrijke rol in het waarborgen van de gezondheid en veiligheid van werknemers. De opleiding bereidt de studenten voor op het uitoefenen van deze verantwoordelijkheid, waardoor werknemers beter beschermd worden tegen gezondheidsrisico's op de werkvloer.
  2. Kwaliteitsverbetering: Bedrijfsverpleegkundigen zorgen voor de implementatie van beleid en praktijken voor gezondheid en veiligheid op de werkvloer, waardoor de kwaliteit van de werkomgeving verbetert.
  3. Productiviteit: Een gezonde en veilige werkomgeving leidt tot een productieve en gemotiveerde werknemers, die beter in staat zijn om hun werk te doen.
  4. Re-integratie: Bedrijfsverpleegkundigen helpen bij het begeleiden van werknemers die uitvalt veroorzaakt door gezondheidsproblemen, waardoor deze werknemers sneller kunnen terugkeren naar het werk.
  5. Wet- en regelgeving: Bedrijfsverpleegkundigen zorgen ervoor dat bedrijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving voor gezondheid en veiligheid op de werkvloer.

Wat leer je

1. Kennis en begrip ontwikkelen van de basisprincipes van arbeidsgeneeskunde en ergonomie.
  2. Leren hoe gezondheid en veiligheid op de werkvloer te beoordelen en te beheren.
  3. Leren hoe beleid te ontwikkelen en te implementeren voor gezondheid en veiligheid op de werkvloer.
  4. Communiceren met werknemers en andere relevante partijen over gezondheid en veiligheid op de werkvloer.
  5. Leren hoe gezondheidsproblemen te beheren en te begeleiden bij re-integratie.
  6. Werken binnen een multidisciplinair team

Lesprogramma

Deze opleiding start in oktober 2023.

Module 1:

• Organisatie, taken en wetgevend kader
    Wat is de rol van de arbeidsarts en de arbeidsverpleegkundige?

Module 2:

• Gezondheidseffecten van arbeid

Module 3:

• De welzijnsdomeinen

Module 4:

• Bedrijfsverpleegkunde in de praktijk
  • Stage

Programma volgt later

Na je studie

Attest

Indien je beschikt over een bachelorsdiploma dan ontvang je – na het succesvol doorlopen van de opleiding én het afleggen van een schriftelijk examen– een diploma ‘Postgraduaat bedrijfsverpleegkunde” van 20 studiepunten.

Waar heb je les

Campus Jette

• In het groene Jette (Vlakbij Laarbeekbos)
    • Brussels Health Campus (samen met VUB en UZ Brussel)
    • Medische campus: eigen simulatiecentrum
    • Leuke studentenresto met broodjes, salades, soep & snacks
    • Fitness vlakbij
    • Vlot bereikbaar met trein, bus, tram, fiets, step
    • Voldoende parkeerplek
    • Groene buitenruimte

Contact:

Openingsuren studentensecretariaat:

• Elke werkdag open van 8u tot 17u. Op vrijdag gesloten vanaf 16u.

Studiekosten

Het inschrijvingsgeld bedraagt 1600 euro - inclusief cursusmateriaal.
    Het cursusmateriaal wordt online aangeboden.

Deze opleiding geeft recht op betaald educatief verlof en Vlaams opleidingsverlof.

Inschrijven

Klaar om je in te schrijven voor 'Bedrijfsverpleegkunde'? Top!  Vanaf 24 juni 2023 kan je op deze pagina van start met je inschrijving.  Je kan je inschrijving volledig online afronden.

Geïnteresseerden kunnen bij vragen rechtstreeks contact opnemen met de coördinator Merjem Ouelhadj voor een persoonlijk gesprek.

• campus Jette
    • Laarbeeklaan 121