Links naar Online Zelfhulp

Ben jij ook iemand die regelmatig rondgoogelt of eindeloos Tiktok filmpjes scrolt om tips in te winnen rond mentale gezondheidsproblemen?

Vind je de adviezen vaak tegenstrijdig en weet je niet meer waar te beginnen? Wij lijsten graag voor jou een aantal betrouwbare sites en online zelfhulpprogramma's op.

Moodspace

Neem eerst en vooral een kijkje op www.moodspace.be, het online platform voor studenten. Vol betrouwbare info, tips en zelfhulp om emotionele problemen het hoofd te bieden en (veer)krachtig te studeren. Met ruimte voor verhalen van studenten, peptalk en wegwijzers naar een luisterend oor. De check en het duwtje in de rug voor je mentale gezondheid dus.

Daarnaast kan je op Moodspace ook zelf aan de slag gaan. Je kan er een aantal zelfhulpmodules terugvinden waarmee je op je eigen ritme aan de slag kan gaan.

• Je tijd en energie beter in handen te nemen (LifeCraft)
  • Een gezonde levensstijl uit te bouwen
  • Grip krijgen op jouw stress en angst
  • Grip krijgen op je zelfverwondend gedrag (STAR)
  • Beter leren omgaan met je zelfmoordgedachten (Think Life)
  • Je medestudenten ondersteunen (Samen zorgzaam)

Andere online tools

Naast Moodspace bestaan ook heel wat andere goede online zelfhulpprogramma's of cursussen. Hieronder vind je een kort overzicht:

• Mentaal fit blijven? Op de website www.checkjezelf.be zet je op weg met tips, oefeningen en verhalen van (bekende) Vlamingen.
  • Op de website www.depressiehulp.be vind je een gratis online zelfhulprogramma dat je handvaten geeft om je stemming te verbeteren.
  • De website www.vaardigleven.be biedt een online leeromgeving met gratis wetenschappelijk gefundeerde oefeningen uit de psychologie, samengesteld door professionele hulpverleners.
  • Think Life helpt je beter omgaan met je zelfmoordgedachten. De gratis cursus is opgebouwd uit 6 modules die zelfstandig en in eigen tempo doorlopen kunnen worden.
  • Je kan ook een Safety Plan maken. Dat is een veiligheidsplan dat je helpt om in zes stappen een crisis te overbruggen. Vul het in op een moment dat het beter gaat, zodat je op een moment van crisis weet wat te doen. Een safety plan kan je zelfstandig invullen en gebruiken, maar je kan het ook samen invullen met een hulpverlener, een vriend of een vrijwilliger van Zelfmoordlijn 1813.
  • Tips en tools ivm mentale fitheid via de website van de CM
  • Op het online platform van de geluksdriehoek vind je informatie over veertien thema's oa geluk, veerkracht, positiviteit, stress, burn-out, verlies, ouderschap, piekeren en angst.

Niet gevonden wat je zocht? Op deze website vind je een overzicht en screening van alle apps rond online zelfhulp.

Interessante websites

• Op de website van www.watwat.be vind je alle no-nonsense info voor jongeren. Voor WATWAT is geen topic te gek of taboe te groot.
  • Welzijn bij Brusselse studenten: lees er alles rond op de website van Brik
  • Teleblok is de plek voor eerste hulp bij het blokken! Zeker als de examens naderen en de stress flink oploopt! Je kan hier tal van tips van medestudenten terugvinden.
  • Volg de facebookpagina van JAC, Brik of Teleblok voor up to date tips!