Internationale mobiliteit van studenten en personeel (2020-21)

student in Mauritius

Richtlijnen en FAQ

Internationale mobiliteit van studenten en personeel is in coronatijden nog steeds mogelijk, omdat het reizen om studie- en onderwijsredenen als een essentiële verplaatsing wordt beschouwd. Je moet wel een aantal richtlijnen van de verschillende overheden opvolgen en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om de verspreiding van het virus te beperken.

• De Belgische richtlijnen vind je terug op
  • Check en volg de lokale richtlijnen
  • Bij terugkeer dien je – ongeacht je vervoersmiddel – digitaal een Passenger Locator Form in te dienen binnen de 48u voor de terugkeer.
  • Lees de FAQ’s hieronder

Ons advies

Niemand is natuurlijk verplicht om naar het buitenland te gaan. Studenten en personeelsleden kunnen – ook als ze initieel wel de intentie hadden om te reizen – hun plannen aanpassen. Een student die een beurs aanvroeg en toegewezen kreeg kan ervoor kiezen om die niet op te nemen. Een docent of onderzoeker die plannen maakte om deel te nemen aan een projectactiviteit of les te geven in het buitenland kan met de partner op zoek naar alternatieven.

Vermijd echter om kosten te maken wanneer je nog niet zeker bent of je effectief zal kunnen vertrekken.

Onze concrete richtlijnen, bijgewerkt op 28 oktober 2020, over internationale mobiliteit vind je via deze links:

Zit je toch nog met vragen, neem dat contact op met international.office@ehb.be.