Difference Day 2023

tot
Waar?
BOZAR

Op 3 mei 2023 vindt in Bozar de negende editie plaats van Difference Day. Het thema van het event is dit jaar 'Speak Freely, Listen Respectfully, Different Opinions Matter', de algemene noemer waaronder Difference Day in 2015 het licht zag.

Difference Day vindt altijd plaats op de Werelddag van de Persvrijheid, die in 1993 door de Verenigde Naties is uitgeroepen om het bewustzijn van het belang van persvrijheid te verhogen en regeringen er aan te herinneren hun plicht met betrekking tot de handhaving van het recht op vrijheid van meningsuiting te respecteren. Ook in 2023 honoreert Difference Day daarom mensen, instellingen en organisaties die het verschil maken in het uitdragen en promoten van vrijheid van meningsuiting, zonder deze evenwel te verabsoluteren.

Neem deel met jouw eigen speech

VUB-, EhB- en ULB-studenten krijgen de gelegenheid om een zelfgeschreven speech te brengen voor een toevallig passerend publiek op de jaarlijkse Difference Day (Werelddag van persvrijheid en vrijheid van meningsuiting). Zij worden gecoached door ervaren experten. De speeches zijn breder maatschappelijk, politiek en/of net zeer persoonlijk; en zijn nooit haatdragend of oproepend tot geweld. Speechen kan in het Nederlands, Frans of Engels. In het verleden namen al een aantal van onze studenten hier aan deel.

• 12u00 - 14u00: Speakers' Corner
  • 14u15 - 15u00: Act 1: Freedom of expression as driver for other rights
  • 15u00 - 15u45: Act 2: Protection of journalists across the globe
  • 16u15 - 17u00: Act 3: Views from along the border
  • 17u00 - 17u30: Act 4: An inside view (from outside Europe)
  • 17u30 - 18u30: Receptie

Het programma is nog in opbouw. Blijf op de hoogte, neem geregeld een kijkje op de site van Difference Day. Onze studenten Journalistiek zijn als vanouds betrokken bij de organisatie van dit bijzondere event.