kinderen in de klas

Veel interesse voor navorming tot onderwijsassistent

De stad Brussel communiceert enthousiast over onze nieuwe navorming 'Kwaliteitsvol ped­a­gogisch werken met jonge kinderen', die in oktober van start ging. En dat is heel begrijpelijk, want het is een praktisch antwoord op het grote lerarentekort in Brussel en Vlaanderen.

De nieuwe basisvorming richt zich tot pedagogische professionals in opvang en onderwijs, zoals kindbegeleiders, opvoeders, kinderverzorgers en de onderwijsassistenten. Tien studenten gingen in oktober van start.

In het Nieuwsblad lezen we waarom men in Brussel zo tevreden is met deze navorming:

"Vanuit de Stad Brussel willen we de onderwijsassistenten ondersteunen om hun rol op een optimale en pedagogisch verantwoorde manier op te nemen en zo de zware taak van leerkrachten te verlichten. Anderzijds hopen we ze warm te maken voor de lerarenopleiding”, vertelt schepen van Nederlandstalig Onderwijs Anaïs Maes (Vooruit.brussels). (c) Nieuwsblad.

De navorming werd uitgewerkt binnen de opleidingen  Kleuteronderwijs en Pedagogie van het jonge kind. Gehoopt wordt ook dat de deelnemers de smaak van het hoger onderwijs te pakken krijgen en de stap zetten om zich vervolgens in te schrijven voor een lerarenopleiding of een opleiding tot pedagogische coach. Nog een stap dichter tot het oplossen van het lerarentekort!