Leeszaal Bijzondere Collecties KU Leuven
Verhaal

Stage van Charles bij Bijzondere Collecties

Kun je iets vertellen over je stageplek en de werkzaamheden die je daar uitvoert?

Mijn stageplek bevindt zich bij de Bijzondere Collecties van de KU Leuven. Deze afdeling beheert het niet-religieuze erfgoed van de universiteitsbibliotheek, waaronder oude drukken, handschriften en bijzondere verzamelingen. Mijn stage richtte zich specifiek op de Corblecollectie, een unieke collectie boeken en documenten rond schermkunst en duelpraktijken, afkomstig uit verschillende Europese landen.

De kern van mijn werkzaamheden bestond uit het ontsluiten van een deel van deze collectie, met als doel dat onderdeel (over het duel) in kaart te brengen.

  • Het analyseren en beschrijven van werken over het duel (met aandacht voor metadata).
  • Het opstellen van een thematisch onderverdeelbare inventaris van de "duel"-subcollectie.
  • Het voorbereiden van documentatie die op termijn mogelijk gebruikt kan worden voor een catalogue raisonné of een thematisch dossier of voor andere doelen rond het ontsluiten.

Hoe draagt jouw stage bij aan de vaardigheden en kennis die je tijdens je opleiding hebt opgedaan?

Wat betreft mijn stage, het algemeen thema was “ontsluiting”. Dat is een domein dat ik tijdens twee vakken heb bestudeerd: collectieontwikkeling en metadata.

Collectieontwikkeling – in die zin dat het doel van een bibliotheek (zowel universitair, academisch of openbaar) niet enkel is om informatiebronnen te bewaren en te beheren, maar ook om ze effectief te laten gebruiken en vindbaar te maken voor een breed publiek.

Metadata – hun werking en gebruik met als doel het vergemakkelijken van de toegang tot en het gebruik van documentaire informatiebronnen.
De theoretische kennis van deze vakken kende een eerste toepassing in twee werkstukken. 

Dan bracht de stage een extra verdieping en gaf bijkomend inzicht in de theoretische dimensie. De confrontatie tussen theorie en praktijk was hier concreet aanwezig. Het was een erg leerrijke ervaring die toeliet om het kader van de theorie te overstijgen.

Wat zijn de grootste uitdagingen die je tegenkomt tijdens je stage, en hoe ga je daarmee om? Of ben je iets onverwachts tegengekomen tijdens je stage?

Na een eerste kennismaking met het onderwerp had ik een vrij ambitieus plan opgesteld, waaronder een diepgaande vergelijking tussen de Corblecollectie en andere corpora. Ik dacht dat ik deze taak zou kunnen beheersen met behulp van digitale tools, in het bijzonder artificiële intelligentie. Helaas bleek dat een vergelijking enkel mogelijk is als er twee gestructureerde datasets bestaan, en die waren er niet. Het samenstellen ervan bleek niet alleen zeer tijdrovend, maar in sommige gevallen zelfs onmogelijk wegens gebrek aan toegang tot de gegevens. Het resultaat kan op het eerste gezicht als beperkt of negatief worden gezien, maar het vormt in werkelijkheid een waardevolle vaststelling op zich, die ook verder geëxploiteerd en benut kan worden.

Hoe heeft deze stage je geïnspireerd of voorbereid op jouw toekomstige carrière?

Ten eerste heeft de stage mijn interesse (die ik al had als vrijwilliger in verschillende samenwerkingsprojecten) in erfgoedcollecties en hun ontsluiting versterkt. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is om culturele en historische collecties niet alleen te bewaren, maar ook toegankelijk te maken voor een breder publiek en voor onderzoekers. Een concrete toepassing van de leerstoffen van het postgraduaat.

Ten tweede heb ik concrete vaardigheden ontwikkeld die essentieel zijn voor het werkveld, zoals het analyseren van collecties, het werken met metadata, het gebruik van digitale tools en het vertalen van theorie naar praktijk. Ik heb ook een inkijk gekregen in de huidige (en toekomstige) uitdagingen binnen de informatiesector: de transformatie van de sector door digitalisering, en het gebruik van AI met als doel een steeds grotere en efficiëntere beschikbaarstelling van documentatiebronnen.
 

Ben je zoals Charles geïnteresseerd in de bibliotheeksector? Bekijk dan onze opleiding tot bibliothecaris: postgraduaat in Bibliotheek- en Informatiemanagement.

Bron afbeelding

Deel dit