De complementariteit in het opleidingsaanbod van RITCS en van KCB, onze twee Schools of Arts, biedt de studenten in de kunsten de kans om elkaar te versterken en op die manier indrukwekkende projecten te realiseren. Dat is alvast het uitgangspunt voor de hernieuwde, intensieve samenwerking. Een nieuwe huisstijl onderstreept die intenties.
Gedeelde nieuwe huisstijl onderstreept onderlinge banden
Wat is een film zonder muziek en wat is een musicalvoorstelling zonder licht? Deze retorische vragen waren de aanleiding dat beide Schools of Arts de complementariteit nu ook doortrekken in de huisstijl waarmee ze zich profileren in de onderwijs- en culturele sector.
De studenten van het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound ) en KCB (Koninklijk Conservatorium Brussel) werken immers in de praktijk al jaren samen. Tijdens de coronapandemie werd deze samenwerking bovendien nog intensiever. Concreet gaat het bijvoorbeeld over het verzorgen van beeld- en klankopnames van opvoeringen, muziek bij dramavoorstellingen of de volledige podiumtechnieken van een concert of musicalopvoering. Maar ook zijn er de gezamenlijke lerarenopleiding in de Kunsten en meerdere onderzoeksprojecten.
De nieuwe huisstijl zorgt voor een visuele identiteit die deze onderlinge banden wederzijds versterkt en de connectie met EhB ook visueel vertegenwoordigt. Voor het Koninklijk Conservatorium Brussel betreft het bovendien de invoering van het acroniem KCB, want met de grote instroom uit het buitenland bleek de volledige naam al te vaak een tongbreker. RITCS heeft sinds 2015 al een Engelstalige invulling van de reeds bestaande afkorting: Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound.
"Onze studenten zijn tenslotte de cultuurmakers van morgen en wij laten je alvast de resultaten van hun (gezamenlijke) creaties ontdekken in onder meer de cinema-, theater- of concertzalen van beide schools.” aldus Reinhilde Weyns, directeur RITCS.
Directeur KCB Jan D’haene vult aan: “Onze nieuwe huisstijl is een eigentijdse reflectie van waar we als instituut voor staan. We wilden een balans tussen het speelse, creatieve en artistieke karakter en de sérieux van twee toonaangevende onderwijsinstellingen waar niet alleen wij maar ook Brussel en Vlaanderen trots op zijn.“
Voor de huisstijl gingen we de samenwerking aan met het Limburgse Lex & Turner advertising agency, die de evenwichtsoefening in een grafisch product heeft weten te vervatten.
Ontdek de nieuwe huisstijl van KCB en RITCS in onderstaande video.