opening academiejaar 18 19
Persbericht

Nieuwe algemeen directeur Erasmushogeschool Brussel benadrukt Brusselse en Vlaamse partnerschappen - Persbericht

Tijdens de openingsplechtigheid van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) toonde recent aangesteld algemeen directeur Ann Brusseel dat ‘Bruggen bouwen’ geen toevallig gekozen thema is. Zij is van plan om de banden met de VUB te intensifiëren en ook met alliantiepartner HoGent werden belangrijke stappen gezet.

Ann Brusseel wil de samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel verstevigen. Zo staan er al verschillende concrete projecten in de steigers, zoals een samenwerking rond studiekeuzebegeleiding waarbij elkaars studenten zullen doorverwezen worden. Ze benadrukt hierbij de complementariteit van beide instellingen. Ook stapt de hogeschool in het project WeKonektBrussels van de VUB en de ULB, dat zowel studenten als personeel meer aan Brussel wil binden.

Met alliantiepartner HoGent werden het afgelopen jaar belangrijke gezamenlijke stappen gezet. Administratieve taken werden gebundeld, er werd één auditdienst voor de twee hogescholen opgericht alsook werd er één data protection officer aangesteld. Daarnaast zijn er nog heel wat onderwijsprojecten waarin samengewerkt wordt.

Een andere belangrijke samenwerking betreft de CVO’s Oranjerie, COOVI, VOLT en Busleyden. De graduaatsopleidingen (HBO5) van deze instellingen kantelen immers in september 2019 in. Hierdoor wordt EhB ook actief in Diest, Leuven en Mechelen.

Ann Brusseel haalde eveneens aan dat er iets schort aan de financiering van het hoger onderwijs. Het feit dat de overheid in augustus besliste de nieuwe STEAM-opleiding ‘Digital Design & Development’ onvoldoende te financieren, was bijvoorbeeld totaal onverwacht. Zij vat het eenvoudig samen: "In hogescholen investeren, levert een directe winst op. Voor de jongeren, voor de economie en dus voor de staatskas. Waar wacht het beleid op?"

Hogescholen zijn bovendien populair: de nieuwe algemeen directeur start het academiejaar van de EhB met mooie inschrijvingscijfers. Het aantal eerstejaarsstudenten stijgt met ruim 4%. De hogeschool ziet een sterke stijging (meer dan 20%) bij de eerstejaars tegenover dezelfde dag vorig jaar bij de volgende opleidingen: Kleuteronderwijs, Vroedkunde, Multimedia & Communicatietechnolgie, Biomedische Laboratoriumtechnologie, Office Management, Voedings- & Dieetkunde, Idea & Innovation Management en Drama. Stijgen met 5% of meer: Communicatiemanagement, Toegepaste Informatica, Landschaps- & Tuinarchitectuur en Pedagogie van het Jonge Kind. Studenten kunnen nog tot eind oktober inschrijven.

De feestelijke opening, die doorging in het Kaaitheater, was opgevat als een show case van de opleidingen in Onderwijs & Pedagogie, Gezondheidszorg en Landschaps- en Tuinarchitectuur. Dalilla Hermans was gastvrouw. De show wordt in zijn geheel live gestreamd via facebook en kan nadien herbekeken worden via de website van EhB (vanaf vrijdag)