Mélanie de Buysscher

KSO en toerisme gaan perfect samen

Mijn liefde voor cultuur was een belangrijk argument om te kiezen voor Toerisme- en Recreatiemanagement

Mélanie de Buysscher (1TRM):  "Toen ik afstudeerde in het secundair kunstonderwijs waren mijn toekomstige studies één groot vraagteken. Op de diplomauitreiking wist ik het nog steeds niet. Uiteindelijk besloot ik een jaartje te werken. Zo kreeg ik de tijd om mijn toekomst te overdenken.

Mijn liefde voor reizen en cultuur bleek een inspiratiebron. Ik heb altijd al de wereld willen ontdekken. Van jongs af aan ben ik gefascineerd door andere culturen en hun architectuur, kunst, tradities, eetcultuur, mode en theater. Dat was een van mijn belangrijkste argumenten om te kiezen voor Toerisme- en Recreatiemanagement. Het multiculturele Brussel biedt zelfs de mogelijkheid om met veel culturen in contact te komen zonder te reizen! Persoonlijk ben ik minder gericht op het managementaspect, hoewel ik natuurlijk weet dat dit belangrijk is."

Creativiteit, teamwerk en initiatief nemen, zijn belangrijke eigenschappen voor iemand die in toerisme of recreatie aan de slag wil. Goed voor Mélanie want deze competenties kon ze al trainen in haar KSO-studie.

Mélanie: "In de kunstschool studeerde ik woordkunst-drama. Daar heb ik mijn persoonlijkheid ontwikkeld en mijn communicatievaardigheden aangescherpt. Tijdens mijn afstudeerproject in het secundair werkten we in team aan een langdurig project: een theaterstuk. Makkelijk was het niet altijd, maar wel enorm leerrijk. Ik leerde creatief brainstormen en in groep samen te werken. Aan de Erasmushogeschool kwamen deze vaardigheden goed van pas toen we bijvoorbeeld in groep een rondreis moesten ontwikkelen. Daar kon ik mijn creativiteit kwijt!

Ik overweeg volgend jaar op Erasmus te gaan naar Southhampton (UK). Alleszins hoop ik in de toeristische sector mensen uit allerlei culturen en van over de hele wereld te ontmoeten. Misschien kunnen dergelijke ontmoetingen zelfs wat meer verdraagzaamheid en begrip creëren in de wereld.  Ik ben er alleszins van overtuigd dat hun wijsheid en andere visie op de wereld me zullen verrijken."