Photo by Kenny Eliason on Unsplash

Inspiratiedag: diversiteit in het leerplichtonderwijs

Zaterdag vond de Inspiratiedag plaats op campus Kanal, een event georganiseerd door de Universitaire Associatie Brussel (UAB). Het was een zeer geslaagde editie waarin de bezoekers zich lieten inspireren door de verschillende gastsprekers. Op het einde van het evenement werd er een prijs uitgereikt voor de meest inspirerende school in Brussel, gevolgd door een netwerkmogelijkheid met diverse stakeholders in het Brussels onderwijs.

Deze editie van de inspiratiedag was alweer een succes. Leerkrachten, directie, leerkrachten in spe en andere geïnteresseerde konden op de inspiratiedag terecht voor gevarieerde lezingen over onze Brusselse scholen en het leerplichtonderwijs. De bezoekers konden genieten van een diverse en uitgebreide planning. Het evenement begon in ons eigen Wonderlab, een living lab waarin studenten kleuteronderwijs met Brusselse kleuters aan de slag gaan rond speels wetenschapsonderwijs. Na verschillende lezingen werd het evenement afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking voor de meest inspirerende school in Brussel, gevolgd door een netwerkmoment.

Zinnekes zijn DeBest

Onder anderen onze eigen Arzu Yentür (Senior onderzoeker kenniscentrum urban coaching & education / EhB) en Dimokritos Kavadias (Professor Politieke Wetenschappen / VUB) kwamen hun bevindingen delen die het onderzoeksprogramma DEBEST (Democratic Empowerment of Brussels Education, Students and Teachers) blootlegde. De stad Brussel kent de laatste twee decennia een sterke verjonging en heeft een gemiddelde leeftijd onder die van de andere gewesten. Jongeren vormen dan ook een belangrijk onderdeel van het sociaal weefsel. De diversiteit binnen die Brusselse jeugd biedt echter zowel uitdagingen als kansen.

DEBEST is een onderzoeksprogramma waarbij jongeren van 15 en 16 jaar oud werden bevraagd om een inkijk te krijgen op hun attitudes en besteedde aandacht aan initiatieven om jongeren te verbinden. In het kader van dit onderzoek werd er recent een boek gepubliceerd, "Zinnekes zijn DeBest: Diversiteit aan het werk bij Brusselse jongeren van vandaag". Zinnekes zijn De Best vormt de eerste weergave van de werkzaamheden van het DEBEST-programma, een samenwerkingsverband van de Universitaire Associatie Brussel.

Kortom, het was voor de bezoekers maar ook voor de gastsprekers een inspirerende dag waarbij ze vernieuwende inzichten hebben verkregen en hun netwerk konden uitbreiden.