studenten ehb

Hogeschoolonderwijs neemt weer hoge vlucht, EhB bij de koplopers

Vandaag pakt Vlhora uit met de '1 oktobertelling'. Dat is traditioneel de datum waarop onze koepelorganisatie de totaalcijfers publiek maakt voor het hogeschoolonderwijs 2019-2020 in Vlaanderen en Brussel. Bijzonder aan huidig academiejaar is de 'inkanteling' van de graduaten. Dat levert meer dan 14.000 extra studenten op. Het maakt dat in heel Vlaanderen en Brussel 12,6% méér studenten aan de hogescholen studeren dan vorig jaar. Nemen we de graduaten weg, dan zien we voor de hele regio nog steeds een stijging van 1,2% tegenover vorig jaar.

Eigen lof stinkt... maar we zijn wel content

Wat EhB betreft, gaan we daar stevig overheen, en daar zijn we natuurlijk heel blij mee. In totaal vermeldt de oktobertelling dat er 5887 studenten aan EhB studeren. Dankzij de graduaten ontvangen we 900 studenten meer dan vorig jaar, een stijging van 17%. Nemen we de graduaten weg, dan eindigen de bachelors en masters op +3% tegenover vorig jaar. Heel wat meer studenten kiezen dus voor een diploma van onze hogeschool. Een resultaat om trots op te zijn!

Klassiek is de vraag welke opleidingen dan uitschieters zijn. Blijkt dat er dit jaar bij de nieuwkomers veel interesse is voor Verpleegkunde, Journalistiek,  Sociaal Werk en - net als elders in Vlaanderen -  de 3 educatieve bachelors Kleuter-, Lager en Secundair Onderwijs. De bestlopende graduaten zijn Informatica en Accounting Administration (Boekhouden).

Via deze zoekpagina kun je al onze opleidingen overlopen.

Op de website van Vlhora vind je hun rapport.