Wheels of light

EhB doet met Wheels of Light mee met Bright Festival

EhB doet mee met het Bright Festival in Brussel met 'Wheels of Light'. Een fenomenaal project dat werd ontwikkeld door een groep studenten en docenten van de bachelor Multimedia & Creatieve Technologie in samenwerking met Brussel Mobiliteit. Het doel van "Wheels of Light" is om op een visuele en auditieve manier de ontwikkeling van het fietsgebruik in Brussel te laten zien. Je kan de interactieve installatie komen bewonderen tussen 16 en 19 februari in het Josaphatpark.

De installatie bestaat uit 12 gloednieuwe bomen in het Josaphatpark die verbonden zijn met 12 fietstelpalen in Brussel. Elke boom vertegenwoordigt een fietstelpaal en toont het aantal fietsers van de afgelopen jaren met behulp van jaarringen. De grootte van de cirkels varieert en toont het aantal fietsers per seizoen. De grootste ring is die van de telpaal op de Koolmijnkaai, die in 2022 meer dan 1.600.000 fietsers heeft geregistreerd.

Bovenop de bomen bevindt zich een vijfde ring die oplicht wanneer een fietser voorbij een fietstelpaal rijdt. Op deze ring bewegen dots die de hoeveelheid fietsers weergeven. Dit zorgt voor een indrukwekkend visueel spektakel. Daarnaast wordt de installatie auditief versterkt door een soundscape die weergeeft hoe anders de stad klinkt als er meer fietsers aanwezig zijn. Het geluid en de kleuren van de installatie geven aan in welk seizoen we ons bevinden.

"Wheels of Light" is een prachtig staaltje datavisualisatie dat tijdens het Bright Festival, het Brussels lichtfestival, te bewonderen is. Het project is een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen studenten, docenten en Brussel Mobiliteit om het belang van fietsgebruik in de stad te benadrukken. De installatie laat zien hoe Brussel steeds meer een fietsstad wordt en hoe het fietsgebruik bijdraagt aan een schonere, gezondere en duurzamere stad.

Onze studenten en docenten zijn trots op het eindresultaat en hopen dat "Wheels of Light" niet alleen de bezoekers van het Bright Festival zal inspireren, maar ook de bewoners van Brussel zal aanmoedigen om vaker de fiets te pakken. Het project laat zien hoe datavisualisatie en interactieve kunst kunnen bijdragen aan bewustwording van maatschappelijke vraagstukken.

Wheels of Light werd gecreëerd door de Brusselse designers en docenten Jan Everaert en Joni De Borger van CTRL + ALT. Brussel Mobiliteit zette dit project op poten in samenwerking met onze studenten. Lees alles over de installatie en het Bright Festival.