skyline nieuwe campus Kaai

Eerste stappen gezet voor nieuwe Kunstcampus Kaai

Deze week werd een belangrijke stap gezet voor onze hogeschool en onze School of Arts RITCS. De architectuurwedstrijd die was uitgeschreven voor de uitbreiding van campus Kaai in Anderlecht werd gewonnen door de tijdelijke vereniging Trans V+. Dat zij ervaring hebben om bestaande gebouwen origineel te renoveren, bewezen ze al in Brussel met de realisatie van het gebouw van Mode and Design (MAD) aan de Nieuwe Graanmarkt en het recente Leietheater in Deinze.

In de toekomst krijgen onze studenten Toegepaste Informatica (DigX), Multimedia & Communicatietechnologie (Multec) en Digital Design & Development (DXD) er dus heel wat ruimte en volk bij. De musicalstudenten van het Conservatorium, die ook op de campus studeren, vervolledigen het plaatje.

De hoofdopdracht voor de nieuwbouw/renovatie betrof de creatie van een akoestisch performante theaterzaal en een hightechfilmstudio voor respectievelijk de studenten Drama en Audiovisuele Kunsten. De theaterzaal heeft ook een theatertoren zodat ook de studenten Podiumtechnieken optimaal kunnen worden opgeleid.

Recent werd campus Kaai al stevig opgefrist dankzij de bouw van een gezellig restaurant. Een grote gallerij-foyer zal een en ander aan elkaar binden en tegelijk dienen als creatieve productieruimte die de studenten van de diverse opleidingen zal bijeenbrengen. Verder inspireerde Trans V+ zich op 4 koeren: de theaterkoer, de cinemakoer, de verborgen tuin en de formele koer. Uiteraard zijn er ook tal van lesruimtes, docentenlokalen, grote en kleine auditoria.

De volgende stap betreft nu de bouwaanvraag.

Alle beelden (c) Trans V+

skyline campus Kaai
theaterzaal
ingang
foyer
maquette
tekening campus Kaai

Nieuwbouw Campus Kanal opent in januari 2020

Ons tweede bouwproject in hartje stad, campus Kanal, zal de deuren in januari 2020 openen voor de studenten van de lerarenopleidingen en van Pedagogie van het Jonge kind openen. Ook campus Kanal bevat de nieuwste technieken die de studenten zullen voorbereiden op de 'future classroom'.