in de bib
Verhaal

Aandacht voor (laag)geletterdheid aan EhB

Aandacht voor (laag)geletterdheid aan EhB? Bij de lerarenopleiding kleuteronderwijs is het evident. Elk jaar nemen de tweedejaarsstudenten bijvoorbeeld deel aan het project ‘Boekenbende aan Huis’ van de Brusselse bibliotheken. Na een kennismaking op school gaan de studenten 5 keer voorlezen bij een Brussels kind thuis. Op het einde van de voorleesreeks is er een boekenfeest in de bibliotheek. 

De Boekenbende is een ‘win-win-win' voor studenten, kinderen en ouders: op een interactieve, speelse manier genieten ze van mooie boeken en dus van woorden, klanken en verhalen. Boeken zijn de toegangspoort tot verhalen en geven zin om te vertellen, te zingen, te spelen. Student, kind en ouder gaan samen op ontdekkingstocht, elk met hun eigen verhalen, talen en culturen. Studenten leren dat voorlezen niet voor elke ouder evident is, maar dat elke ouder op een rijke en stimulerende manier met zijn kind in interactie kan gaan. Samen met de ouders ontdekken ze ook dat kinderen genieten van verhalen en door het voorlezen uitkijken naar zelf leren lezen. 

Mijn voorleeskind genoot er zichtbaar van, hij keek enorm uit naar mijn bezoek. Ikzelf heb er ook van genoten. Het was een leerrijke ervaring.

Kim
studente 2LKO
Deel dit