Shuffle The Future

Online game ‘Shuffle the Future’ laat 18-26-jarigen nadenken over duurzame toekomst

De Erasmushogeschool Brussel (EhB) en Greenpeace lanceren het online spel ‘Shuffle the Future’. Met deze game willen de onderzoekers een kijkje nemen in het hoofd van jongeren, hoe zij denken over duurzaam gedrag in de toekomst. Zo willen ze de collective intelligence van jongeren raadplegen; wie weet komen zij wel met out of the box-ideeën waar anderen nog niet aan gedacht hadden. De game loopt van 15 mei tot 15 augustus op www.shufflethefuture.be.

‘We bevinden ons in het jaar 2040 en de mensheid is erin geslaagd globaal een duurzame samenleving tot stand te brengen, waarin klimaatverandering en schaarste zoveel mogelijk de kop ingedrukt zijn’. Zo start het scenario van Shuffle the Future. De game wil niet de toekomst voorspellen, maar wil de ideeën verkennen van 18 tot 26-jarigen rond duurzaamheid. Het scenario dient louter als een context om in te spelen.

Likes en reacties

“De spelers zitten in 2040 en op een tijdslijn zien ze alle belangrijke gebeurtenissen van het jaar 2016 tot dan”, zegt onderzoeker Yannick Dujardin. “Ze maken een profiel aan over wie zij zijn in die toekomst en kunnen vervolgens hun ideeën kenbaar maken binnen verschillende thematische gebieden, zoals relaties, vrije tijd, cultuur & levensvisie …”. Andere spelers kunnen dit liken en erop reageren. Daaraan is een puntensysteem gekoppeld dat spelers kan doen stijgen in de rankings. Spelers die interessante ideeën aanbrengen (en dus het meeste likes en reacties krijgen), krijgen de meeste punten. Zo kunnen spelers stijgen tot het niveau van ‘expert’ in duurzaam gedrag. “Dat is het individuele doel”, vertelt Yannick, “maar het ultieme overkoepelende doel is dat de spelers er samen voor zorgen dat hun gedrag de duurzame maatschappij in stand houdt.”

Toekomstonderzoek

Shuffle the Future is een serious game, een spel dat meer wil dan enkele entertainen. Het wordt ontwikkeld binnen het kenniscentrum Applied Futures Research van de Erasmushogeschool Brussel met als voornaamste doel toekomstonderzoek. “Toekomstonderzoek draait rond voorstellingen van mogelijke toekomsten, of toekomstbeelden. Het gaat ervan uit dat onze ideeën over de toekomst implicaties hebben op ons gedrag in het heden”, aldus de onderzoeker. “Vandaar dat het belangrijk is om stil te staan bij hoe wij eigenlijk denken over de toekomst en hoe dit praktische gevolgen zal hebben voor personen, organisaties, overheden ... Ook voor Greenpeace is het relevant om te kijken naar toekomstbeelden, meer specifiek naar hoe jongeren zichzelf dagelijkse handelingen zien stellen in een duurzame toekomstige maatschappij.”

Lees meer op www.wtnschp.be/ecologie/shuffle-the-future.

Meer info

Erasmushogeschool Brussel