achtergrond neutraal

Nieuwe Brusselse multimedia-opleiding met vlag en wimpel geslaagd

Ward Peeters, een 23-jarige student aan de bachelor Multimedia & Communicatietechnologie van de Erasmushogeschool Brussel (EhB), trekt momenteel de wereld rond met de Microsoft Hololens en wordt quasi beschouwd als wereldautoriteit op het vlak van ontwikkeling van apps voor deze hololens. Toen hij op zoek was naar een onderwerp voor z’n bachelorproef, bracht EhB hem in contact met Cronos, dat de business opportunity van de Microsoft Hololens wou nagaan. Ward ontwikkelde vervolgens, samen met het innovatieve bedrijf Collibra, een applicatie voor de Microsoft Hololens – zeg maar bril – waarmee je ‘door de data kunt wandelen’: data in de hand nemen en virtueel in de ruimte verplaatsen …

Het project van Ward toont precies aan waarom de overheid, na het bezoek van de visitatiecommissie, zeer tevreden is met het ‘eerste rapport’ van de opleiding Multimedia & Communicatietechnologie (Multec) van de Erasmushogeschool Brussel. De opleiding startte in 2012 en kende meteen een groot succes. Ondertussen zijn de eerste afgestudeerden aan de slag en de recente doorlichting van de commissie van experten bevestigt dat de studenten onmiddellijk inzetbaar zijn in het werkveld.

Integration Project als reality check
Die goede band met bedrijven is mee het resultaat van de zogenaamde Integration Projects, het paradepaardje van de opleiding Multimedia & Communicatietechnologie. Opleidingshoofd Kobe Vermeire legt uit: “Elk semester wordt afgesloten met een Integration Project waarbij de studenten in teamverband werken aan het ontwerp en de ontwikkeling van een multimediaproduct op vraag van een bedrijf of organisatie. De integratieprojecten vormen een ideale manier om geleerde kennis toe te passen en te verfijnen.” De commissie kon vaststellen dat zo het samenwerken en oplossingsgericht handelen worden gestimuleerd. “Het klopt dat de opdrachten praktijkgericht zijn met input vanuit het werkveld”, vervolgt Vermeire, “dat is een goede voorbereiding op de latere stages, bachelorproeven en uiteraard hun overstap naar het werkveld.”

“Ward en zijn collega’s kunnen ook gebruik maken van labs op de campus. Het materiaal waarmee de studenten in het FabLab, MediaLab en het Open Device Lab kunnen werken, is bijzonder uitgebreid en komt ook de partnerbedrijven ten goede.”

Volgens de externe experten is deze inspirerende leeromgeving een gevolg van de gepassioneerde en gemotiveerde personeelsleden. Omdat verschillende docenten ook nog in het werkveld staan, brengen zij actuele praktijkervaring in de opleiding, wat maakt dat studenten steeds met de nieuwste inzichten en technologieën aan de slag kunnen.

Erasmushogeschool Brussel
opleidingshoofd Multimedia & Communicatietechnologie