TTLO

Tweetalig koor verrast campus Kanal met pop-up concert

Afgelopen vrijdag gaven de studenten van de educatieve bachelor Lager Onderwijs een Pop-Up Concert in de inkomhal van campus Kanal.

Het tweetalig koor is een initiatief van de lerarenopleidingen Lager Onderwijs van Erasmushogeschool Brussel (EhB) en Haute-Ecole Francisco Ferrer (HEFF). De samenwerking tussen deze twee hogescholen bestaat al sinds 2017, met de steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, om meertaligheid in hun opleidingen te stimuleren.

Dit is slechts één van de verschillende initiatieven om een ontspannende manier buiten de schoolomgeving het taalniveau op te krikken. “We zien meertaligheid als een troef en als een meerwaarde om binnen een urbane context het beste uit de kinderen en jongeren te halen. Niet alleen de meertaligheid van de toekomstige leerkracht, maar dus ook van de kinderen in de klas. Bovendien is de grootstad een schitterend labo om rond deze competenties te werken”, aldus Katja Rixen, muzikale leider van het tweetalig koor.

"De waarde van een koor in een lerarenopleiding is niet te onderschatten. Het belang van artistieke ontwikkeling wordt nog vaak onderschat. Kinderen zijn van nature uit aangetrokken tot het creatieve en bij leraren moeten we dat dus absoluut voeden. Dat proberen we toch in elk geval met de opleiding. Zo koppelen de meertaligheid en de diversiteit aan het kunstzinnige, wat de taal nog een extra dimensie en waarde geeft", zegt Bram Deraedemaeker, pedagogisch coördinator.

Heb je het pop-up concert gemist? Op 22/12 kan je ze nog eens zien schitteren aan het HEFF (Rouppeplein 28, 1000 Brussel), vanaf 18u.