loreca

Stageverhalen van studenten Logies-, Restaurant- & Cateringmanagement

De opleiding Logies-, Restaurant- & Cateringmanagement zit boordevol stage. Studenten gaan in het 1e jaar 6 weken en in het 2e jaar 9 weken aan de slag in hotels, (sterren)restaurants, cateringbedrijven,... Hieronder de stageverhalen van studenten Indra, Elias, Daan, Marinda, Joske en Evan.

Indra bij Brasserie Goestink

Laatstejaarsstudent Indra liep stage als assistent bij Brasserie Goestink in Haaltert. Tijdens haar stage werkte Indra promotiemateriaal uit voor het 5-jarig bestaan van de zaak. Daarbovenop zette ze acties op poten om de suggesties in de kijker te zetten en organiseerde ze teambuildings. Ze verzorgde ook de communicatie voor gasten die in groep komen feesten of tafelen. Ze ondersteunde bij het berekenen van de lonen en hield het kassasysteem up-to-date. De laatste weken van haar stage werkte ze ook nauw samen met de zaakvoerder om de uitbreidingsplannen te verwezenlijken. Er komt namelijk een grotere keuken en een frituur bij in de brasserie.

Elias bij Restaurant Arenberg

Elias liep zijn éérste stage als zaalmedewerker bij Restaurant Arenberg in Leuven. Hij kwam terecht in een jong en dynamisch team en leerde er op sterrenniveau meedraaien in de zaal. Hij was een meerwaarde voor het team en weet door deze stage dat hij voor de afstudeerrichting restaurant zal kiezen. Aan het begin van zijn stage was hij verantwoordelijk voor het schenken van water. Nadien evolueerde zijn taken naar hapjes brengen en de gasten voorzien van uitleg bij de hapjes. Daarbovenop mocht hij ook meelopen met zijn collega's om zo alle do's en don'ts te leren in het restaurant. Tijdens zijn stage leerde Elias vooral hoe je correct, aangenaam en discreet met gasten moet communiceren.

Daan bij cateringbedrijf Het Paviljoen

Daan had tijdens zijn middelbaar aan de hotelschool al in sterrenrestaurants gewerkt, maar nog niet in een cateringbedrijf. Hij was dus zeer enthousiast om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Hij startte zijn stage bij het cateringbedrijf Het Paviljoen van de bekende Boxy broers. Zijn taken in de keuken waren zeer uitgebreid: van het nakijken van leveringen, stockeren van goederen, het maken van fonds en sauzen tot het voorbereiden van vlees en vis. Eens op de eventlocatie kreeg hij nog meer verantwoordelijkheden: het afwerken van de borden, de flexwerkers aansturen enz. Daan is super tevreden over zijn stage en is de volledige equipe enorm dankbaar dat hij zoveel heeft kunnen bijleren.

Marinda bij restaurant Tafelrond

Eerstejaarsstudent Marinda liep 6 weken stage in het restaurant Tafelrond van hotel The Fourth. Als goede zaalmedewerker leerde Marinda expert worden in multitasken: van het ontvangen van gasten, praatjes maken, menu's leren tot het opdoen van kennis over de wijnkaart. Haar favoriete bezigheid? De ontbijtservice. Het buffet klaarzetten, tafels indekken, gasten ontvangen, koffies maken en de gasten wegwijs maken. Ze vond het fijn om de gasten met een fantastisch gevoel aan hun dag te laten beginnen.

Joske bij hotel Martin's Klooster

Joske liep stage aan de receptie van tophotel Martin's Klooster in Leuven. Als front office medewerker waren haar belangrijkste taken het verwelkomen van de gasten, zorgen voor een vlotte check-in en check-out, het opmaken van facturen, de bezetting van de kamers controleren en de gasten wegwijs maken tijdens hun verblijf. Tijdens haar stage moest ze zelfstandig te werk gaan, vlot Frans en Engels spreken en goed kunnen switchen tussen verschillende softwareprogramma's. Als eerste contact met de gasten leerde ze klantgericht, flexibel en met veel verantwoordelijkheidsgevoel haar taken uitvoeren.

Evan bij restaurant Michel

Evan liep 6 weken stage bij restaurant Michel in Groot-Bijgaarden. Evan koos bewust voor een familiaal restaurant waar je gastronomisch kan genieten op topniveau. Evan blikt enorm tevreden terug op zijn stage. Hij heeft veel bijgeleerd over restaurantetiquette, gasten ontvangen, serveren op de best mogelijke manier en de teamuitwerking. Evan ziet zijn stage als enorme meerwaarde. Hij is ervan overtuigd dat je tijdens je stage zaken leert in real life die je met louter theorie niet kan leren. Na zijn succesvolle stage werkt Evan nu ook in het weekend in het restaurant. Hij zorgt er mee voor een vlekkeloos ontvangst en laat de gasten zorgeloos genieten.