Studenten verpleegkunde Halle

Naar Carnaval tijdens de schooluren?

Carnaval is niet alleen een tijd van feest en kleurrijke kostuums, maar ook een periode waarin de veiligheid en gezondheid van feestvierders centraal staan. Dit jaar hebben zo’n twaalf studenten uit ons vierde en derde jaar van de bachelor Verpleegkunde  zich vrijwillig ingezet om tijdens Carnaval Halle de handen uit de mouwen te steken.

Samenwerking met urgentieartsen en Rode Kruis

De enthousiaste studenten werken nauw samen met urgentieartsen en het Rode Kruis van Halle. Het Rode Kruis zet zelf zo’n 80 vrijwilligers in om in shiften gedurende drie dagen de feestzones en de parcours van de stoeten te bewaken. De studenten verpleegkunde zijn actief in het medisch dorp, waar ze ondersteuning bieden aan de urgentieartsen en verpleegkundigen van het Sint-Mariaziekenhuis en op het veld zelf.

Verlengstuk van hun stage

Voor deze studenten is Carnaval Halle meer dan alleen een feestelijke gelegenheid. Ze beschouwen het als een leerrijke oefening die hun stage-ervaring verrijkt. Frank Borremans, docent Verpleegkunde en voorzitter van de afdeling van het Rode Kruis in Halle, legt uit: “Deze studenten hebben al de nodige ervaring opgedaan tijdens hun stage, waardoor ze vlot kunnen meedraaien tijdens zo’n mega-event. Het is een kans om hun kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen en te leren omgaan met acute noodsituaties.”

Verschillende taken en verantwoordelijkheden

De studenten worden op verschillende manieren ingezet:
1.    Ziekenwagenbegeleiding: Ze gaan mee op pad met de ziekenwagen om directe medische hulp te bieden.
2.    Interventiewagen: Ze assisteren bij het inschatten van de ernst van verwondingen en situaties, zodat de juiste medische hulp kan worden ingeschakeld zonder altijd een MUG (Medisch Urgentie Team) te hoeven oproepen.
3.    Hulpposten op het terrein: Hier helpen ze mensen met kleine verwondingen en bieden ze onderdak aan “schone slapers” – mensen die te dronken zijn om alleen te laten, maar niet ernstig genoeg om naar het ziekenhuis te gaan.
4.    Interventies op het terrein.

De studenten worden altijd vergezeld door een ambulancier of verpleegkundige, waarvan velen zelf oud-studenten van EhB zijn. Deze begeleiding is essentieel om ervoor te zorgen dat de studenten verantwoordelijk en veilig kunnen handelen.
Carnaval Halle is niet alleen een tijd van feest, maar ook een waardevolle kans voor deze toekomstige verpleegkundigen om hun vaardigheden te verfijnen en bij te dragen aan de veiligheid van de feestvierders.

Studenten verpleegkunde Halle