MOOC Slovenië Hotelmanagement

Massive open course rond duurzaam luxetoerisme krijgt verder vorm

In het kader van een Erasmus+ project werkt de opleiding Hotelmanagement aan een open online cursus met partners uit Slovenië, Finland, Spanje en Bulgarije. Het gaat om een MOOC (Massive Open Online Course) rond duurzaam luxetoerisme.

Het doel is eenvoudig: hoe kan je duurzaamheid en high-end- of luxetoerisme met elkaar matchen? Niet eenvoudig,  maar we merken in de laatste fase van het project dat net nu veel bedrijven en instellingen op zoek gaan naar duurzaamheid in de sector. In Maribor (Slovenië) werden vorige week door alle partners de cursusinhouden, didactisch materiaal en vooral de voorbereiding voor de lancering van de MOOC besproken. De doelstelling blijft om 2024 dit project te lanceren op een Coursera open platform met meer dan 100 miljoen geregistreerde gebruikers. Midden juli '23 volgt een laatste sessie in een TV-studio in Barcelona.

In september komt het vervolg: studenten van alle partners gaan naar Barcelona om hun feedback te geven over de cursusinhoud en hun ervaringen tijdens hun stage te koppelen aan deze MOOC. Deze online cursus zal, eens goedgekeurd, ook deel uitmaken van het aanbod van EhB voor de eigen studenten.

Docent Gilles toont op de foto trouwens dat toerisme niet altijd het klassieke rondlopen in stad of liggen naast een zwembad moet zijn. Wat is de grootste attractie in de stad Brezicé in Slovenië, wat maakt dat Chinezen hier naartoe komen per bus? Deze brug in Brezicé, waar Jackie Chan Armour of God (1986) een film opnam én Telly Savalas de brug opblies voor Dirty Dozen  (1987).