Studenten Tanzania

Duurzame stadsontwikkeling in Tanzania

In het hart van Moshi, een bruisende stad aan de voet van de majestueuze Kilimanjaro, ligt een vergeten juweel: Uhuru Park. Dit historische park, ooit een ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking, is nu een schaduw van zijn vroegere glorie. Maar er is hoop. Een interdisciplinaire groep van onze studenten en docenten en de Mwenge Catholic University (MWECAU) bundelt hun krachten om Uhuru Park nieuw leven in te blazen en te verbinden met de mensen, biodiversiteit en geschiedenis.

Samenwerking

Dit project is een samenwerking tussen verschillende disciplines: Landschapsarchitectuur, Journalistiek en Toerisme- en Recreatiemanagement. Samen met onze partners in Tanzania, de Mwenge Catholic University, werken we aan een duurzame toekomst voor Uhuru Park en de stad Moshi. We delen kennis, passie en creativiteit.

Bekijk de reportage die onze studenten Journalistiek ter plaatse maakten..

De pijlers van ons project

1. Verbinding met biodiversiteit: Uhuru Park is meer dan alleen een stuk land. Het is een ecosysteem dat deel uitmaakt van een groter geheel. Hoe kunnen we Uhuru Park verbinden met andere groene structuren in Moshi, zoals het oorlogskerkhof, de Shanty Town en de Karanga-rivier? Hoe kunnen we klimaatverandering en biodiversiteitsverlies aanpakken? Onze studenten onderzoeken deze vragen en ontwerpen oplossingen die de natuurlijke rijkdom van Uhuru Park beschermen en vergroten.
  2. Verbinding met de mensen: Een park is pas echt levend als het wordt gebruikt en gekoesterd door de gemeenschap. Onze studenten onderzoeken hoe Uhuru Park kan fungeren als een medium voor communicatie tussen mensen van alle leeftijden en achtergronden. Hoe kunnen we het park inclusiever maken voor mensen met speciale behoeften, toeristen, kinderen en lokale bewoners? We willen dat Uhuru Park een plek wordt waar iedereen zich welkom voelt en waar verhalen worden gedeeld.
  3. Verbinding met de geschiedenis: Elk stuk land heeft een verhaal te vertellen. Uhuru Park is geen uitzondering. We duiken in de geschiedenis van Moshi en het park zelf. Wat kunnen de oude bomen, de stenen paden en de vergeten monumenten ons vertellen? Hoe kunnen we deze historische elementen integreren in onze ontwerpen? Onze studenten graven diep en brengen het verleden tot leven.
  4. Een band met de plek opbouwen: Het park heeft ook een eigen identiteit nodig. Zodat mensen er zich verbonden mee kunnen voelen. Ze bouwen dan een relatie met de plek op en nemen dan sneller een stukje eigenaarschap op.
  5. De workshop vastleggen: Studenten van onze bachelor journalistiek leggen het hele proces vast en interviewen lokale stakeholders.

De resultaten van de workshop worden voorgesteld in Moshi. De afgewerkte documentaire wordt vertoond in België.

Samen bouwen we aan een groenere, inclusievere en beter verbonden stad

Studenten Tanzania