Dr. Eva De Smedt - Dr. Ruth Pijls

De campus van de toekomst: the liquid campus

De International Days 2023 draaiden rond het thema inclusiviteit. Onder de noemer 'EhB calls for Inclusive Higher Education' wisselden EhB-medewerkers en studenten ideeën uit met externe partners van verschillende EU-landen. Tijdens één van de workshops, The Liquid Campus, brainstormden de deelnemers over de campus van de toekomst.

Brede Campus

Dr. Eva De Smedt (docent Toerisme- en Recreatiemanagement EHB en onderzoeker Open Time | Applied Futures Research) & Dr. Ruth Pijls (Hogeschool Saxion) deelden hun expertise. Ze hadden het over toekomsten voor stedelijke cultuur en zintuiglijke ervaringen in gastvrije contexten. Hoe breng je concepten als ‘brede campus’ of ‘open campus’ in de toekomst in de praktijk? Hoe maak je campussen gastvrij door een uitnodigende, zorgzame en comfortabele omgeving te creëren? En dat niet alleen voor studenten en docenten, maar ook voor stads- en buurtbewoners?

Stapsgewijs en co-creatief werden de deelnemers uitgenodigd om samen hun eigen toekomstbeelden te construeren van een geïntegreerde en stedelijk geëngageerde campus. Drie studenten van de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement maakten visuele sketchnotes van de sessie.

Studenten TRM maken Sketchnotes

De campus van 2038

De deelnemers aan de workshop gebruikten hun individuele en collectieve verbeeldingskracht om te navigeren richting verkiesbare toekomsten voor de campus van het jaar 2038 en hadden heel wat zinvolle suggesties. Lees maar mee hoe de eerstejaarsstudenten die toekomsten zien. (Een opdracht in het kader van het vak Tourism & Leisure Futures, een uniek vak in het vernieuwde curriculum van TRM).

In plaats van de campussen leeg te laten op schoolvrije dagen zou mijn ideale campus in de toekomst een groene campusomgeving hebben en ook natuur in het gebouw betrekken. De campus zelf moet dan een lichte en transparante omgeving zijn met ook verschillende duurzame eetgelegenheden in en rond de campus, waarvan de geur heerlijk aanwezig is. Op schoolvrije dagen zou ik het gebouw openstellen voor buurtverenigingen. Gepensioneerden zouden er bijvoorbeeld elke zondag kunnen samenkomen voor een rondje bingo.

My dream campus? Community engagement will be a key priority, with the campus partnering with local businesses and organizations to promote economic and social development. This will create a sense of community ownership and pride in the campus and will help to foster long-lasting relationships between the campus and the surrounding neighborhoods.

Stel je voor dat je net een moeilijke tijd hebt doorgemaakt. In plaats van alleen te zijn met je problemen, zouden op de campus gratis health services aanwezig zijn zodat je makkelijk kan deelnemen aan een ondersteuningsgroep of spreken met een counselor in een rustige en vertrouwelijke omgeving.

Ik verkies een inside-out campus, dus dat je zowel binnen als buiten les kan hebben als het goed weer is of als het regent. Dat er bijvoorbeeld ook binnen bomen en planten staan zodat je ook binnen het gevoel hebt dat je buiten bent. En dat er binnen een frisse geur is, zodat je het gevoel hebt dat je midden in een veld of bos staat. Dat geeft je een gevoel van rust en nieuwe energie.

The campus of 2038 I dream of will be more about the students and how they are feeling and about their well-being, by creating an open, warm, colorful and accepting environment. There will be plenty of spaces to take your stress away. For instance, meditation rooms and relaxation lounges.