© Unsplash / Clem Onojeghuo

Onderzoek mantelzorgende studenten aan EhB en HOGENT toont harde werkelijkheid

Onderzoeker binnen Sociaal Werk Minne Huysmans nam deel aan een onderzoek uitgevoerd in het kader van het Alliantiefonds HOGENT-EhB.  Binnen dit project werd onderzocht hoeveel van onze studenten een zorgtaak opnemen voor een familielid en zo een hogere studiebelasting ervaren. Blijkt dat 1 op 3 van onze studenten neemt dergelijke zorgtaken op en is op zoek naar bijkomende ondersteuning van onze hogeschool.

Een uitgebreid artikel verscheen zonet op de website van onderzoekspartner Sociaal.net, we citeren de eerste paragrafencitaten.

Op mantelzorg staat geen leeftijd: één op drie jongeren tussen 18 en 25 jaar neemt zorg op voor iemand in diens omgeving. Toch is deze groep mantelzorgers allesbehalve zichtbaar. Niet in de samenleving, maar ook niet in het hoger onderwijs. “Ik wil geen medelijden.”

Zus met meervoudige beperking

“Ik heb een zus met een ernstige meervoudige beperking”, vertelt Jelle, student aan de Hogeschool Gent (HOGENT). Jelle is een van de deelnemers in een onderzoek van HOGENT, Erasmushogeschool Brussel en Steunpunt Mantelzorg. “Ik heb mezelf nooit als jonge mantelzorger gezien omdat mijn ouders er altijd voor gezorgd hebben dat ik een zo ‘normaal’ mogelijk leven heb”, geeft Jelle aan.

“Ik heb mezelf nooit als jonge mantelzorger gezien. Mijn zus kan zichzelf niet verplaatsen. Hierdoor heeft ze altijd hulp nodig. Mijn ouders worden een dagje ouder en ik merk dat ze het moeilijk krijgen bij het heffen en tillen van mijn zus. Wanneer mijn ouders het huis uit zijn, dan zorg ik voor haar: dat kan gaan van eten geven tot haar haren wassen. Mijn ouders verplichten me nooit, en vragen me altijd op voorhand of ik het zie zitten.”

Jelle
Manterlzorger

Jonge mantelzorgers

Jonge mantelzorgers, zoals Jelle, zijn kinderen en jongeren tot en met 25 jaar die opgroeien bij een gezinslid met een ziekte, een handicap of een andere zorgbehoefte. Op mantelzorg staat geen leeftijd: sommigen nemen al op een jonge leeftijd een verantwoordelijkheid. Recent onderzoek toonde aan dat één op drie jongeren tussen 18 en 25 jaar zorg draagt voor een hulpbehoevend iemand.

‘Mantelzorg kan een invloed hebben op de ontwikkeling en toekomst van een kind of jongere.’

Mantelzorg kan een invloed hebben op de ontwikkeling en toekomst van een kind of jongere. Denk maar aan sociale activiteiten die beperkt blijven door de extra verantwoordelijkheden die de jongere opneemt. Toch is deze groep mantelzorgers allesbehalve zichtbaar. Niet in de samenleving, maar ook niet in het hoger onderwijs.

Daar willen HOGENT, Erasmushogeschool Brussel en Steunpunt Mantelzorg verandering in brengen met een alliantieproject ‘Mantelzorgvriendelijk hoger onderwijs’. Het project heeft twee doelen: sensibiliseringsacties op poten zetten en onderzoek voeren naar de ervaringen van mantelzorgers in het hoger onderwijs.

Lees het volledige artikel op deze pagina.

Het je als student vragen over dit thema, mail naar mentaalwelzijn@ehb.be

Foto ©Unsplash / Clem Onojeghuo

Geïnspireerd door dit onderzoek zal EhB de situatie van de mantelzorgers meenemen in een nieuw plan rond inclusief onderwijsbeleid zodat er ook in een onderwijs- en examenregeling flexibiliteitsmaatregelen kunnen voorzien worden voor deze studenten. Om dit vorm te geven gaat er een een werkgroep rond inclusief beleid aan de slag.