Winnaars

Studenten Toegepaste Informatica winnen FTI Innovation Awards

Zie onze docent Steve en onze departementsdirecteur Gerlinde blinken van trots links en rechts van hun winnende studenten... En terecht, Lenno en Killian, twee studenten Toegepaste Informatica, wonnen de FTI Innovation Award met hun oplossing voor beter internet op zee.

In samenwerking met Flanders Technology & Innovation (FTI) organiseerde Delaware BeLux een reeks hackathons, waarbij 18 bedrijven uitdagende innovatieprojecten indienden voor studenten om mee aan de slag te gaan.
Een team van 22 studenten, afkomstig van 5 verschillende scholen, stortte zich 21 dagen lang op 5 levensechte zakelijke cases van lokale organisaties.

Onder de begeleiding van niemand minder dan Mathias Deleu van Delaware, gingen EhB-studenten Lenno Lemmens & Killian van der Biest aan de slag met het oplossen van een cruciaal probleem voor DEME: onstabiele wifi-connectiviteit tijdens hun scheepsvaarten, wat leidde tot operationele storingen en beperkte communicatiemogelijkheden voor het personeel.

Betere internetverbinding op zee

Door gegevens van DEME in een open-source generatief AI-model voor tijdreeksanalyse te laden, ontwikkelden de studenten voorspellingsmogelijkheden voor de komende zes dagen. Opvallend genoeg vereiste het model geen training met gegevens van de schepen zelf, hoewel dit in de toekomst nog steeds een optie is om de nauwkeurigheid te verbeteren. Deze innovatieve oplossing stelt DEME in staat om de kwaliteit van internetverbindingen beter te beheren, wat niet alleen de uitvoering van projecten ten goede komt, maar ook het persoonlijke contact van werknemers aan boord met hun families tijdens langere zeereizen verbetert.

Tijdens de festivalweek presenteerden ze hun project aan een deskundige jury in verschillende pitch-arena’s. Na het behalen van de top 3 in de eerste fase, werden ze uiteindelijk gekroond tot de officiële winnaars tijdens de bekendmaking in de Lotto Arena.

Een uitzonderlijke prestatie en een onvergetelijke ervaring!

Winnaars
Bekendmaking Lotto Arena