vrije ontmoeting

Ontmoeten in vrije confrontatie

Ieder jaar in oktober lanceert de Bachelor Pedagogie van het jonge kind de projectoproep ‘Ontmoeten in vrije confrontatie’ waarbij studenten in samenwerking met lokale partners projecten ontwikkelen die de ontmoeting tussen ‘ouders’ in buurten van de Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek faciliteren. De projecten zelf gaan door in het voorjaar van 2024.

Het project stelt de connectie tussen buurtbewoners als mede-opvoeders centraal. Ontmoeten, verbinden en dialoog zorgen ervoor dat men zich thuis voelt in een buurt. Het uitgangspunt van dit project is dat ouderschap mensen verbindt. Jonge kinderen en hun opvoeding zijn namelijk een sterke bron van sociale cohesie. Daarbij spelen informele netwerken een cruciale rol in het ondersteunen van personen in hun ouderschap.

Maar deze sociale netwerken zijn ongelijk verdeeld. Meer dan de helft van de ouders uit het onderzoek 'Opvoeden in Brussel' heeft de behoefte om meer andere ouders te ontmoeten. De kans op ontmoetingen in de publieke ruimte is een belangrijke voorwaarde voor structureel contact. Structureel contact ligt dan weer aan de basis van sociale netwerken.

mima
pjk

Aan de hand van diepgaande analyse van de buurt en gesprekken met buurtbewoners, selecteren de studenten in samenwerking met lokale partners een stukje in de publieke ruimte. Met die ruimte gaan ze dan creatief aan de slag om zo de kans op ontmoetingen mogelijk te maken of te vergroten. Door elementen toe te voegen kan de publieke ruimte transformeren van louter een doorgang naar een plek om even tot stilstand te komen en te vertragen.

Zo werkte de projectgroep ‘Share a Chair’ samen met het participatief dansatelier 'Leon'. In dit project wordt dans als verbindend element ingezet. Het toevoegen van ‘de stoel’ in de publieke ruimte zorgt voor een laagdrempelige manier van in interactie gaan. Het tafereel wekt nieuwsgierigheid op en er ontstaat een publiek dat gaandeweg deelnemer van het concept wordt. De stoelen en de dans transformeren de publieke ruimte in een ontmoetingsplek waar via blikken, bewegingen en plezier connecties worden gemaakt.

Het project ‘Samen spelen, samen groeien’ transformeerde, met partner ‘Samen voor morgen’, een stukje publieke ruimte in een prikkelparcours voor kinderen. Het project ging uit van de verbindende kracht van materialen. Met afval uit de buurt werd een speeleiland vol prikkels gecreëerd voor de jongste kinderen en hun opvoeders. Ook dit jaar gaan onze sociaal geëngageerde pedagogisch coaches terug aan de slag in de stad.

Heb je interesse in het project of wil je als partner fungeren? Neem gerust contact op met Kaat Verhaeghe.

openbare ruimte
molenbeek