systeem en netwerkbeheer

Laatstejaars technische school Dendermonde welkom op EhB

Om de drempel naar het hoger onderwijs te verlagen, kunnen leerlingen van de GO!-school Talent in Dendermonde in hun 6de jaar al een vak aan onze hogeschool opnemen. Het doel is om de leerlingen nog beter voor te bereiden op hoger onderwijs, om zo hun slaagkansen te maximaliseren. Zij hebben de keuze uit vakken aan onze hogeschool en aan HOGENT.

“Als 18-jarige een keuze maken die je toekomst bepaalt, is niet evident”, zegt Tom Rydant, directeur van GO! talent. “Sommigen twijfelen nog tussen gaan werken of hogere studies. De meesten van onze leerlingen willen wel verder studeren, maar weten eigenlijk niet goed wat het inhoudt. Met deze structurele samenwerking met HoGent en EhB dompelen we hen al bij de start van het zesde jaar onder in het hoger onderwijs.  Zo krijgen ze hiervan een heel realistisch beeld tegen dat ze bij ons afstuderen.  We gaan dus veel verder dan een bezoekje aan een studie-informatiedag (SID-in). Onze leerlingen krijgen de kans om al hogeschoolstudent te worden en kunnen in het tweede semester een vak op de hogeschool opnemen, dat uiteraard in lijn ligt met het curriculum van het secundair onderwijs.”

Door de vruchtbare samenwerking tussen GO! talent en HOGENT de afgelopen 5 jaar in de richtingen Informatica en Organisatie en Management, stapt nu ook Erasmushogeschool Brussel in het project.  Het aanbod wordt uitgebreid naar opleidingen als Programmeren, Systeem- en netwerkbeheer, Secundair Onderwijs, Biomedische Laboratoriumtechnieken, Elektromechanische systemen en Winkelmanagement.  Afhankelijk van de studierichting gaat het om een mix van contact- en afstandsonderwijs.

Onze directeur onderwijs Cynthia De Bruycker ziet enkel voordelen: “Door vakken in Brussel aan te bieden, krijgen de leerlingen uit Dendermonde nu ook de kans om op ontdekking te gaan in onze hoofdstad. Wij zijn ervan overtuigd dat dit hun blik op de wereld zal vergroten. We kijken er alvast naar uit om hen te ontvangen in onze lokalen en hen te begeleiden bij hun stappen naar het hoger onderwijs.”

Vorig jaar stapten 37 leerlingen in het project. Dit jaar verwacht GO! talent een stijging met 250% door de uitbreiding van het aanbod.